Bedre Skole
18.03.2022
Vibeke Grøver og Ivar Bråten (red.) Leseforståelse i skolen Utfordringer og muligheter
Cappelen Damm Akademisk 255 sider Denne boken presenterer helt oppdaterte forskningsresultater innenfor feltet
leseforståelse. Og selv om mye av innholdet er godt kjent fra før, formidles det her med nye og interessante vinklinger. Det er forskergruppen Text-DIM (akronym for Text Comprehension: Development, Instruction and Multiple Text) ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet på UiO som står bak boken.
Leseforståelse ? et dynamisk fenomen
Boken definerer leseforståelse som «et dynamisk fenomen som endrer seg i takt med endringer i demografi, teknologi og informasjonsflyt». Videre utvides definisjonen til «å utvinne og skape mening ved å interagere med og engasjere seg i skrevet tekst, samt produkter av denne komplekse prosessen».
Alle som arbeider med barn og lesing, vet at det er en forskjell på å avkode bokstaver som er satt sammen til ord og setninger, og å hente mening og forståelse ut fra disse. I den sammenhengen understreker boken betydningen av a
Gå til medietleseforståelse. Og selv om mye av innholdet er godt kjent fra før, formidles det her med nye og interessante vinklinger. Det er forskergruppen Text-DIM (akronym for Text Comprehension: Development, Instruction and Multiple Text) ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet på UiO som står bak boken.
Leseforståelse ? et dynamisk fenomen
Boken definerer leseforståelse som «et dynamisk fenomen som endrer seg i takt med endringer i demografi, teknologi og informasjonsflyt». Videre utvides definisjonen til «å utvinne og skape mening ved å interagere med og engasjere seg i skrevet tekst, samt produkter av denne komplekse prosessen».
Alle som arbeider med barn og lesing, vet at det er en forskjell på å avkode bokstaver som er satt sammen til ord og setninger, og å hente mening og forståelse ut fra disse. I den sammenhengen understreker boken betydningen av a