Første steg
31.05.2017
Det største de ansatte i Nansenveien barnehage opplever er når et barn de trodde var uten verbalt språk begynner å snakke.
Nansenveien barnehage kommuniserer mange av barna med tegn, øyner, bilder og berøring. - Det er veldig spesielt når et barn begynner å snakke etter å ha vært stille lenge. Det rører både oss og foreldrene, sier fungerende bestyrer, Anita Holmen. Hun forteller om et barn de ikke trodde hadde verbalt språk, men etter å ha brukt tegn og bilder som kommunikasjon begynte barnet etter hvert å snakke.
IKKE ALENE
Nansenveien barnehage i Tromsø er en to-avdelingsbarnehage som ligger i et stille strøk sør på Tromsøya. Barnehagen er spesielt tilrettelagt for barn som har funksjonsnedsettelser og sjeldne diagnoser, og disse har prioritet ved opptak.
- Sammen med foreldrene vektlegger vi å skape en inkluderende barnehage, der vi møter barna med trygghet, respekt, toleranse og omsorg, sier Holmen.
Foreldrene til Mia Johnsen er glade for at de kunne velge en barnehage med spesialkompetanse.
- I tillegg er det en fordel at barnehagen er liten, og at det er andre barn der med spesielle behov. Da er ikke Mia alene om å trenge litt ekstra, sier mamma Wenche M. Johnsen. Mia gikk i en studentbarnehage i Bergen før familien flyttet nordover.
- Vi var veldig fornøyde der også, men ser at miljøet rundt henne er bedre tilpasset her, med færre barn, mindre grupper, større voksentetthet og mer kompetanse, sier Mias mamma.
OMVENDT INKLUDERING
I Nansenveien leker og lærer alle barna sammen, uavhengig av språk, evner og diagnoser.
- Barnehagen vår er styrt etter prinsippet om «omvendt» inkludering, der friske barn er sammen med barn med spesielle behov. Vi er, og
Gå til medietIKKE ALENE
Nansenveien barnehage i Tromsø er en to-avdelingsbarnehage som ligger i et stille strøk sør på Tromsøya. Barnehagen er spesielt tilrettelagt for barn som har funksjonsnedsettelser og sjeldne diagnoser, og disse har prioritet ved opptak.
- Sammen med foreldrene vektlegger vi å skape en inkluderende barnehage, der vi møter barna med trygghet, respekt, toleranse og omsorg, sier Holmen.
Foreldrene til Mia Johnsen er glade for at de kunne velge en barnehage med spesialkompetanse.
- I tillegg er det en fordel at barnehagen er liten, og at det er andre barn der med spesielle behov. Da er ikke Mia alene om å trenge litt ekstra, sier mamma Wenche M. Johnsen. Mia gikk i en studentbarnehage i Bergen før familien flyttet nordover.
- Vi var veldig fornøyde der også, men ser at miljøet rundt henne er bedre tilpasset her, med færre barn, mindre grupper, større voksentetthet og mer kompetanse, sier Mias mamma.
OMVENDT INKLUDERING
I Nansenveien leker og lærer alle barna sammen, uavhengig av språk, evner og diagnoser.
- Barnehagen vår er styrt etter prinsippet om «omvendt» inkludering, der friske barn er sammen med barn med spesielle behov. Vi er, og


































































































