- Det første jeg vil si, er at vi er noe langt mer enn et lager. Det vi driver med, handler først og fremst om kompetanse.
Eva S. Kjølstad er avdelingsdirektør ved Nav Hjelpemiddelsentral Øst-Viken, og hun vil ha slått fast hovedbudskapet sitt med én gang når Handikapnytt er på besøk.
Innenfor det svært nøkterne industribyggets betongvegger er det utviklet og samlet store mengder kunnskap om hvordan tekniske hjelpemidler og riktig tilrettelegging kan gi mennesker med funksjonsnedsettelser et liv med størst mulig grad av frihet, deltakelse og selvhjulpenhet.
Dette er målet enten du trenger hjelpemidler for å komme deg rundt, for å kunne fungere i den egen bolig, teknologi for å kommunisere eller bistand med å legge til rette på arbeidsplassen din.
- Brukeren er i sentrum for alt vi gjør, understreker Kjølstad.
Brukeren er i sentrum for alt vi gjør.
Tett på brukerne
Nav Hjelpemiddelsentral spiller en nøkkelrolle i formidlingen av hjelpemidler i Norge, i tett samspill med kommunene.
I utgangspunktet er det en slik sentral i hvert fylke, men sentralen på Greåker i Sarpsborg skiftet navn til Øst-Viken da Østfold for noen korte år i historien ble fusjonert inn i storfylket Viken.
Dette er en mellomstor hjelpemiddelsentral med 52 ansatte. Den betjener 12 kommuner i det gamle Østfold med et samlet innbyggertall på rundt 300.000 mennesker.
30.000 av disse har på ett eller annet tidspunkt mottatt et hjelpemiddel fra sentralen, og 10.000 av dem mottok et hjelpemiddel i fjor. For 3000 av dem igjen var det for første gang.
- Vi her i Østfold har jo geografien på vår side og er velsignet med korte reiseveier, sier Eva S. Kjølstad.
For det skal være kort vei både til og fra hjelpemiddelsentralen. Statistikken viser at Nav Hjelpemiddelsentral Øst-Viken gjennomførte totalt 975 brukerkonsultasjoner i fjor, altså fysiske møter med hjelpemiddelbrukere enten på sentralen eller hjemme hos brukerne.
Det utgjør altså fire konsultasjoner i gjennomsnitt hver virkedag året gjennom, i tillegg til den løpende kontakten på telefon og e-post.
- Vi ønsker å være en sentral som er tett på brukerne. Men de siste årene har vi satset mer på å hjelpe kommunene til å bli i stand til å gjøre mer av jobben ved å løfte deres kompetanse, forklarer Kjølstad.
Ordentlig god på et felt
Kommunene er nemlig hjelp