Dagligvarehandelen
11.11.2025
Har du noen gang lurt på hva som er viktig å tenke på for å få høy score både hos Dagligvarehandelens butikktestere og hos kundene dine? Her får du svaret.
I denne artikkelen gir Butikktestens far, Tom Aulie, gode tips for å skape de beste kundemøtene og få de mest fornøyde shopperne.
- Butikktesten i Dagligvarehandelen er superviktig. Folk er veldig opptatt av den. Mer enn jeg trodde, faktisk, sier Tom Aulie, som har vært ansvarlig for den ukentlige testen i et kvart århundre.
- Bruk verktøykassa
I tillegg til å ha ansvar for testene i avisen, jobber Aulie tett med mange enkeltbutikker.
- Akkurat nå er jeg gjerne ute i butikk tre dager i uka. Da blir man ganske påskrudd. Det er mye rart der ute. Blant annet er det mye jernskott mellom avdelingene. Jeg er mer opptatt av å bygge broer, understreker han. Og å skape en god butikk, er ingen tryllekunst.
- De fleste har verktøykassa, men er ikke alltid gode nok på å bruke den, sier han. Brukt riktig - og daglig - kan Aulies verktøykasse gi store resultater.
Godt førsteinntrykk
Kundemøtet er selve butikksjekken, og i Aulies verden, heter kunden «shopper».
- Jeg se hvordan shopper kommer inn på parkeringen med bilen. Er det skilt som har blåst ned, plakater som har regnet bort, tagging, søppel, løsnet asfalt ... alt dette er med på å skape et førsteinntrykk. Har de ansatte alt for dårlig tid, blir det ligge
Gå til mediet- Butikktesten i Dagligvarehandelen er superviktig. Folk er veldig opptatt av den. Mer enn jeg trodde, faktisk, sier Tom Aulie, som har vært ansvarlig for den ukentlige testen i et kvart århundre.
- Bruk verktøykassa
I tillegg til å ha ansvar for testene i avisen, jobber Aulie tett med mange enkeltbutikker.
- Akkurat nå er jeg gjerne ute i butikk tre dager i uka. Da blir man ganske påskrudd. Det er mye rart der ute. Blant annet er det mye jernskott mellom avdelingene. Jeg er mer opptatt av å bygge broer, understreker han. Og å skape en god butikk, er ingen tryllekunst.
- De fleste har verktøykassa, men er ikke alltid gode nok på å bruke den, sier han. Brukt riktig - og daglig - kan Aulies verktøykasse gi store resultater.
Godt førsteinntrykk
Kundemøtet er selve butikksjekken, og i Aulies verden, heter kunden «shopper».
- Jeg se hvordan shopper kommer inn på parkeringen med bilen. Er det skilt som har blåst ned, plakater som har regnet bort, tagging, søppel, løsnet asfalt ... alt dette er med på å skape et førsteinntrykk. Har de ansatte alt for dårlig tid, blir det ligge


































































































