Khrono
19.02.2019
Universitetene og høyskolene bidrar allerede til å oppfylle næringslivets og samfunnets behov. Men hvordan kan vi gjøre det bedre, spør prorektor ved NTNU, Toril A. N. Hernes.
Universitets- og høgskolesektorens samfunnsoppdrag preges i økende grad av forventninger om å bidra til innovasjon og omstilling. Med cirka 300.000 studenter som skal ut i arbeidslivet, samt kunnskap og løsninger som genereres gjennom forskning og innovasjon, har sektoren vår stor påvirkning på samfunnsutviklingen.
Les merDette bør i større grad synliggjøres for omverdenen. Gjennom en utviklingsavtale med Kunnskapsdepartementet har NTNU fått i oppdrag å utvikle et helhetlig indikatorsett for måling og synliggjøring av nyskapings- og innovasjonsaktiviteten ved universitet og høgskoler.
Norge må ha et velfungerende og helhetlig system der stafettpinnen bringes effektivt fra universistets- og høgskolesektoren over i arbeidslivet. Toril N. Hernes Prorektor for nyskaping, NTNU
I den forbindelse legger vi til grunn at bidrag fra hele universitetets faglige kjernevirksomhet må inkluderes og synliggjøres, - ikke bare aktivitetene som er direkte relatert til kom