Første steg
28.01.2017
7-åringene og elevene på videregående lærte om de samme bergartene. Ett år etter husket de minste kunnskapen best, viser studie.
tudien lærte oss at «less is more».
Jo mer du fokuserer på kjernebegrepene og bruker tid på dem, jo mer klarer barna å anvende, sier geolog, forsker og leder Merethe Frøyland ved Naturfagsenteret ved Universitetet i Oslo. Hun fortalte om sine erfaringer på Barnehageforum sin store konferanse for 450 barnehagefolk i november.
KONKRETE VERKTØY
Elevene på videregående fikk en innføring i mange begreper og navn og hadde fokus på å memorere (huske) geologiske begreper. De så også på ulike steinsorter. Ett år etter husket de mange geologiske begreper, men de klarte ikke å bruke kunnskapen. Barnehagebarna fikk konkrete verktøy til å sortere steinene i grupper og til å lese steine
Gå til medietJo mer du fokuserer på kjernebegrepene og bruker tid på dem, jo mer klarer barna å anvende, sier geolog, forsker og leder Merethe Frøyland ved Naturfagsenteret ved Universitetet i Oslo. Hun fortalte om sine erfaringer på Barnehageforum sin store konferanse for 450 barnehagefolk i november.
KONKRETE VERKTØY
Elevene på videregående fikk en innføring i mange begreper og navn og hadde fokus på å memorere (huske) geologiske begreper. De så også på ulike steinsorter. Ett år etter husket de mange geologiske begreper, men de klarte ikke å bruke kunnskapen. Barnehagebarna fikk konkrete verktøy til å sortere steinene i grupper og til å lese steine


































































































