Handikapnytt
22.02.2018
Manglende tilrettelegging. Sviktende spesialundervisning. Omfattende mobbing.
Barneombudet og Likestillings- og diskrimineringsombudet slår alarm om hvordan barn med funksjonsnedsettelser har det i skolen.
- Mange barn med funksjonsnedsettelser opplever at omgivelsene ikke har tro på dem.
Det sa barneombud Anne Lindboe på konferansen som Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) arrangerte i anledning FN-dagen for personer med funksjonsnedsettelser i desember i fjor.
Sårbar gruppe
Lindboe sa at barn med nedsatt funksjonsevne er en sårbar gruppe som ofte glemmes i samfunnet, særlig når det kommer til utdanning. Rettighetene som er hjemlet blant annet i Barnekonvensjonen, blir systematisk brutt, for eksempel fordi:
- Når den ufaglærte vikaren blir tildelt den gruppa med elever som trenger det beste av det b
Gå til mediet- Mange barn med funksjonsnedsettelser opplever at omgivelsene ikke har tro på dem.
Det sa barneombud Anne Lindboe på konferansen som Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) arrangerte i anledning FN-dagen for personer med funksjonsnedsettelser i desember i fjor.
Sårbar gruppe
Lindboe sa at barn med nedsatt funksjonsevne er en sårbar gruppe som ofte glemmes i samfunnet, særlig når det kommer til utdanning. Rettighetene som er hjemlet blant annet i Barnekonvensjonen, blir systematisk brutt, for eksempel fordi:
- Når den ufaglærte vikaren blir tildelt den gruppa med elever som trenger det beste av det b