Parats utsendte reportere møter kabinbesetningen Tove Beate Sørum Strand, Oddrun Holten Løland, Randi Kile Aune og Daniel Larsen. Det er grytidlig lørdag morgen i avgangshallen på Gardermoen. De skal om bord i et tomt fly på vei til Las Palmas, der en gruppe koronafaste nordmenn venter på å bli hentet hjem.
Den kollegiale gleden av å se hverandre igjen iblandes skuffelse over at Luftfartstilsynet kvelden før har vist en kald skulder til ønsket om få benytte vernemaske på jobb.
Håpet på endring
Inntil i fredag ettermiddag hadde de kabinansatte som fortsatt jobber oppfattet at en lenge etterlengtet mulighet til å bruke munnbind om bord ville bli innfridd. De håpet i det lengste at det norske Luftfartstilsynet ville slutte seg til retningslinjene fra luftfartsikkerhetsbyrået EASA, og pålegge flyselskapene å la mannskapet bruke vernemaske av minst kirurgisk standard. Byrået har utarbeidet detaljerte retningslinjer for å sikre flybesetning og passasjer mot koronasmitte. Se faktaboks.
Men lørdag morgen, rett før avgang, var det sterk frustrasjon blant de fire kollegene over at luftfartsmyndigheten i praksis hadde latt være gjøre noe saken, og henvist til Helsedirektoratets hovedregel om at friske personer ikke trenger å bruke munnbind. Dette til tross for en detaljert og tungt begrunnet EASA-anbefaling om at flybesetningen bør utstyres med munnbind.
Daniel Larsen er nestleder i SAS Norge Kabinforening. Han er skuffet over at Luftfartstilsynet ikke har fulgt opp retningslinjene fra EASA, og kommet til at det tvert om ikke er hensiktsmessig for kabinansatte å bruk vernemaske på jobb om bord i flyet. - Det er ubehagelig å være såpass tett på så mange forskjellige mennesker hver dag uten å ha den muligheten til å beskytte seg, sier Larsen.
Overfor tilsynet har han p