Byggfakta
19.09.2017
Når Nasjonalmuseet reiser seg på den gamle Vestbanetomta, eller Vålerenga Stadion bygges på Valle Hovin, er det ved hjelp av armeringsstål fra Mo i Rana, produsert av gjenvunnet skrap.
Mo Industripark, som Celsa Armeringsstål AS ligger i, er en moderne virksomhet, en fortsettelse av det jernverket som leverte millioner av tonn med jern og stål mellom 1955 og 1989. Industriparken er en betydelig arbeidsgiver, som er svært viktig i det nordlandske samfunnet, slik jernverket var før.
- Bare Celsa Armeringsstål, med våre 300 ansatte, sysselsetter indirekte rundt 900 mennesker i Nordland, forteller miljøingeniør Per Johan Högberg.
Den nye gruvedriften
Det er altså økonomi i Norges største gjenvinningsbedrift, langt utover Celsa selv.
- Vi ser på oss selv som en miljøbedrift, det gjennomsyrer hele virksomheten. Vi jobber kontinuerlig med å utvikle oss, finne bruk for biprodukter vi kan selge videre, energioptimalisere driften og minske vårt CO2-fotavtrykk. Når det gjelder transport, fraktes bare åtte prosent av utgående gods med lastbil på veien, resten med båt, forteller Högberg.
Den sirkulære økonomien vokser, og det må den, om vi ikke skal bruke opp klodens ressurser. Å bruke om igjen og om igjen, er den nye gruvedriften, «urban mining». Hvert år smeltes rundt 800 000 tonn stålskrap om til verdifullt materiale hos Celsa i Mo. Det tilsvarer cirka 2200 biler per dag. Stålet kommer fra mange ulike typer industriskrap, som bilkaros
Gå til mediet- Bare Celsa Armeringsstål, med våre 300 ansatte, sysselsetter indirekte rundt 900 mennesker i Nordland, forteller miljøingeniør Per Johan Högberg.
Den nye gruvedriften
Det er altså økonomi i Norges største gjenvinningsbedrift, langt utover Celsa selv.
- Vi ser på oss selv som en miljøbedrift, det gjennomsyrer hele virksomheten. Vi jobber kontinuerlig med å utvikle oss, finne bruk for biprodukter vi kan selge videre, energioptimalisere driften og minske vårt CO2-fotavtrykk. Når det gjelder transport, fraktes bare åtte prosent av utgående gods med lastbil på veien, resten med båt, forteller Högberg.
Den sirkulære økonomien vokser, og det må den, om vi ikke skal bruke opp klodens ressurser. Å bruke om igjen og om igjen, er den nye gruvedriften, «urban mining». Hvert år smeltes rundt 800 000 tonn stålskrap om til verdifullt materiale hos Celsa i Mo. Det tilsvarer cirka 2200 biler per dag. Stålet kommer fra mange ulike typer industriskrap, som bilkaros