Byggfakta
14.06.2016
![Skoletrivsel med Human Centric Lighting Skoletrivsel med Human Centric Lighting](https://fagpressenytt.no/sites/default/files/styles/thumbnail/public/articles/print-skoletrivs.png?itok=bZJjr7Le)
Nye Kongsgårdmoen skole i Kongsberg åpnet i 2015. Her har 230 grunnskoleelever fremragende lysforhold under skolearbeid og lek. Skolebygget har mange moderne løsninger som skal gjøre skolehverdagen bedre for elevene, deriblant Human Centric Lighting, som sørger for spesielt gode lysforhold.
S kolen har installert lysarmaturer med justerbar fargetemperatur, såkalte "tuneable white"armaturer med LED-lyskilder, som kan justeres fra kaldhvitt til varmhvitt lys. Alle klasserom er utstyrt med denne løsningen. Det er dermed den mest omfattende LED-installasjonen med Human Centric Lighting i dag.
NÅR ELEVENE KOMMER om morgenen blir de møtt av et kaldhvitt og intensivt energilys i den første timen. Det kaldehvite lyset regulerer produksjonen av stress- og søvnhormoner hos elevene (og lærerne).
Lyset fremskynder dagsrytmen, slik at de blir mer aktive på dagtid og søvnigere når kvelden kommer. Dette har også en positiv virkning på barns søvnmønster. Senere på dagen kan læreren selv aktivere et fokuslys når det er tid for oppgaver som krever spesiell konsentrasjon, som matematikkprøver eller skriveoppgaver. Et kaldhvitt og intensivt lys øker konsentrasjonen og våkenheten i korte perioder. Når elevene samles foran i klasserommet for å høre læreren fortelle en historie, brukes et varmhvitt lys som skaper en hyggelig og avslappende atmosfære.
Læreren kan selv utføre justeringene.
Løsningen har også en standardinnstilling, som er et nøytralhvitt arbeidslys.
ARMATURENE SOM BRUKES er modulære LED-armaturer med lysdioder som skifter farge
Gå til medietNÅR ELEVENE KOMMER om morgenen blir de møtt av et kaldhvitt og intensivt energilys i den første timen. Det kaldehvite lyset regulerer produksjonen av stress- og søvnhormoner hos elevene (og lærerne).
Lyset fremskynder dagsrytmen, slik at de blir mer aktive på dagtid og søvnigere når kvelden kommer. Dette har også en positiv virkning på barns søvnmønster. Senere på dagen kan læreren selv aktivere et fokuslys når det er tid for oppgaver som krever spesiell konsentrasjon, som matematikkprøver eller skriveoppgaver. Et kaldhvitt og intensivt lys øker konsentrasjonen og våkenheten i korte perioder. Når elevene samles foran i klasserommet for å høre læreren fortelle en historie, brukes et varmhvitt lys som skaper en hyggelig og avslappende atmosfære.
Læreren kan selv utføre justeringene.
Løsningen har også en standardinnstilling, som er et nøytralhvitt arbeidslys.
ARMATURENE SOM BRUKES er modulære LED-armaturer med lysdioder som skifter farge