Norges radikale og forhastede forslag om å innføre skolepenger for studenter fra land utenfor EU/EØS står i strid med landets forpliktelse til å styrke utdanning, arbeidsliv, rett og rimelig inntekt, helse og like muligheter som del av FNs bærekraftsmål. Med dette forslaget risikerer man ikke bare å gå glipp av evnerike individer fra hele verden, men attpåtil å svekke læringsmiljøene i Norge for alle studenter. Dette forslaget er en tapt anledning til å holde i hevd Norges unike tradisjon for å fremme utdanning som en verdifull investering i oss alle, uavhengig av opprinnelsesland. Vi står sammen med rektorer, akademisk ansatte og, viktigst av alt, studenter, idet vi oppfordrer dagens regjering til å avvise forslaget på det kommende komitémøtet deres i juni.
I dag utgjør norske studenter 90,7 prosent av NTNUs studentmasse, mens de resterende studentene representerer 122 land. Tallet på ikke-europeiske studenter som tar en bachelor- eller mastergrad ved NTNU, som i dag ligger på rundt 450, utgjør imidlertid bare en brøkdel av det totale antallet kvalifiserte søkere til de internasjonale masterprogrammene våre. Hvis de foreslåtte skolepengene blir en realitet uten at det innføres nye stipender, forventes dette tallet å stupe neste år. Norges studiesteder vil da plutselig by på færre tverrkulturelle vennskap, en mer homogen studentmasse, innsnevret kompetanse på tvers av mange programmer, mindre språkmangfold og med ubetydelige kostnadsbesparelser å vise til. «Noen av de beste masterstudentene jeg har hatt kunne aldri ha kommet om vi hadde krevd studiepenger» fremhevet professor Vladimir Tikhonov fra UiO. Vi deler denne oppfatningen basert på våre egne erfaringer.
Det er grunnleggende viktig å stille spørsmål ved hvordan denne politikken virkelig skal gagne norske studenter.
Vil innføring av skolepenger for ikke-europeiske studenter styrke norsk som akademisk språk? Svaret er nei, siden de fleste berørte studentene allerede går på engelskspråklige internasjonale masterprogrammer. Språkstøttetiltak ville ha klart gunstigere effekt, skal man ta denne bekymringen på alvor. Det er også høyst usannsynlig at disse avgiftene vil hindre norske studenter i å forlate den akademiske verden, ettersom disses avskjed først og fremst skyldes begrensede karri


































































































