AddToAny

Skolelederen som endringsagent - hva nå under Fagfornyelsen?

Skolelederen som endringsagent - hva nå under Fagfornyelsen?
Fagfornyelsen aktualiserer spørsmålet om hva slags rolle skolelederen skal ha under den nye reformen. Hva innebærer det at utdanningsmyndighetene retter seg direkte til lærer og skolenivået fremfor ledernivået? Skal skoleledere i hovedsak sikre organisering, oppfølging og koordinering av lærernes arbeid med reformen?
De siste tiårenes utdanningsreformer har hatt som ambisjon å desentralisere og gi et tydeligere ansvar for konkretisering og gjennomføring av nasjonale mål til lærere, skoleledere og skoleeiere. Dette innebærer en styringsfilosofi der skoleledere og skoleeier har fått større ansvar for strategisk planlegging, utforming og implementering av tiltak og evaluering av resultater i forhold til nasjonalt fastsatte mål.
Kunnskapsløftet har blitt kalt skoleledernes reform på grunn av reformens vektlegging av skolelederrollen. Skoleleder ble i politiske dokumenter og i tiltak fremhevet som viktig for innføringen og utviklingen av reformen. Med reformen fulgte det en rekke endringer i skolelederes ansvar og oppgaver og omfattende kompetansehevingstiltak rettet spesielt mot skoleledere. Økt fokus på kompetanseutvikling og profesjonalisering av skoleledelse er en utvikling vi har kunnet se i mange land og som ses i sammenheng med desentralisering og tydeligere mål- og resultatstyring av offentlig sektor. Skolelederne ble altså et utdanningspolitisk omdreiningspunkt og en viktig endringsagent i implementeringen av Kunnskapsløftet. Å være endringsagent i denne sammenheng innebærer at skoleleder fikk en nøkkelrolle i fortolkningen, oppfølgingen og gjennomføringen av reformens hovedelementer (som ny lærerplan med kompetansemål og grunnleggende ferdigheter, et sterkere fokus på vurdering, arbeid med nasjonale prøver og arbeid med skoleutvikling).
Siden innføringen av Kunnskapsløftet i 2006 har det imidlertid skjedd flere endringer i politikken og i skolen. På terskelen til Fagfornyelsen er det nye læreplaner, arbeidsmåter og begreper som igjen skal fortolkes, følges opp og innføres selv om kompetansetenkningen og fokuset på vurdering fra Kunnskapsløftet videreføres. Våre studier av de siste års utdanningspolitiske budskap viser imidlertid at det er læreren som nå løftes frem som endringsagent. Ved oppstarten av Fagfornyelsen aktualiseres altså spørsmål om hva slags rolle skolelederen skal ha under den nye reformen.

KOMPETENTE OG POLITISK OPPDATERTE SKOLELEDERE
Skolelederne vi har observert og intervjuet hadde alle gjennomført rektorutdanning og hadde også annen relevant høyere utdanning i tillegg til sin grunnutdanning som lærere. Våre undersøkelser tyder på at skolelederne har aktivisert både teo
Gå til mediet

Flere saker fra Skolelederen

En dansk undersøkelse viser at det er et markant fall i hvor mye barn og unge er fysisk sammen med jevnaldrende venner.
Skolelederen 15.02.2023
? Tid: 26 - 27. april 2023 ? Sted: Scandic Oslo Airport Hotel fra 26. - 27. april 2023. ? Pris for medlemmer av Skolelederforbundet: 3.300 kroner. Pris for ikke-medlemmer: 4 300 kroner.
Skolelederen 15.02.2023
Barn fra lavere sosiale lag faller oftere gjennom i skole og arbeidsliv. Nå setter regjeringen ned en ekspertgruppe som skal se på hvordan barnehager, skoler og SFO kan bidra mer til å jevne ut sosiale forskjeller.
Skolelederen 15.02.2023
André Løvaas har vært hovedtrener for det norske Baker og konditorlandslaget. Nå er det lærlingene i Åpent bakeri som får nyte godt av kunnskapen hans. I tillegg til bakerfaget er det særlig to ting han lærer dem: At de må ta ansvar for egen læring og at de må våge å gjøre feil.
Skolelederen 15.02.2023
92 prosent av førsteklassingene deltar nå i skolefritidsordningen (SFO), en økning fra 83 prosent høsten 2021.
Skolelederen 15.02.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt