Sykepleien
11.08.2016
DUKKE ELLER PASIENT: Noe praksis kan erstattes av simulering, mener instituttleder. Men EU sier nei.
- Simulering er kjempeviktig for sykepleierutdanningen, mener Sissel Tollefsen, leder på Institutt for sykepleie, Høgskolen i Bergen (HiB).
Høsten 2014 flyttet skolen inn i flunkende nye lokaler med et svært simuleringssenter.
Halvparten av utdanningen skal ifølge rammeplanen bestå av praksis. Å skaffe gode praksisplasser til alle studentene er et velkjent problem, særlig i kommunene.
- Jeg mener at simulering kan erstatte noe av praksis på sykehjem, der det kan skorte på oppfølging av studentene på grunn av sykepleiermangel. Men først og fremst vil simulering i forkant gi studentene et bedre læringsutbytte når de kommer i praksis, sier Tollefsen.
Det er godt dokumentert, påpeker hun:
- Jo mer de er forberedt for praksis, jo mindre blir risikoen for pasienten. Dessuten er ikke læringssituasjonen som for ti år siden: På sykehus er det få liggedøgn for pasientene, og i kommunene kreves det mer av sykepleierne enn før.
BEDRE FORBEREDT. Ifølge Tollefsen er kommunene positive:
- De se
Gå til medietHøsten 2014 flyttet skolen inn i flunkende nye lokaler med et svært simuleringssenter.
Halvparten av utdanningen skal ifølge rammeplanen bestå av praksis. Å skaffe gode praksisplasser til alle studentene er et velkjent problem, særlig i kommunene.
- Jeg mener at simulering kan erstatte noe av praksis på sykehjem, der det kan skorte på oppfølging av studentene på grunn av sykepleiermangel. Men først og fremst vil simulering i forkant gi studentene et bedre læringsutbytte når de kommer i praksis, sier Tollefsen.
Det er godt dokumentert, påpeker hun:
- Jo mer de er forberedt for praksis, jo mindre blir risikoen for pasienten. Dessuten er ikke læringssituasjonen som for ti år siden: På sykehus er det få liggedøgn for pasientene, og i kommunene kreves det mer av sykepleierne enn før.
BEDRE FORBEREDT. Ifølge Tollefsen er kommunene positive:
- De se