Bok og bibliotek
01.11.2018

Det utvikling og metoder for å fornye bibliotekets tilbud og svare på det samfunnsoppdraget biblioteket har fått. Shared Reading kan være ett svar på dette.
Aktiv litteraturformidling, biblioteket som uavhengig møteplass i lokalsamfunnet og arena for offentlig samtale og debatt kom inn som nye oppdrag for folkebibliotekene i Lov om folkebibliotek (§1) ved revisjonen i 2013. Bibliotekets demokratiske funksjon ble understreket i forarbeidene til Lovrevisjonen. «Departementet slutter seg til at bibliotekenes uavhengighet er viktig for å fylle funksjonen som en demokratisk arena, som skal være tilgjengelig for alle.» Det blir også vist til Grunnlovens §100 og det sies at «Dette aspektet ved folkebibliotekenes funksjon bidrar til å oppfylle retten til ytringsfrihet, blant annet nedfelt i Grunnloven § 100, som pålegger staten å legge til rette for en åpen og opplyst offentlig samtale» (Prop. 135 L (2012-2013 s.9). Bibliotekene har tatt utfordringene, men samtidig så trengs det utvikling og metoder for å fornye bibliotekets tilbud og svare på det samfunnsoppdraget biblioteket har fått. Shared Reading kan være ett svar på dette.
Om biblioterapi - Shared Reading
Biblioterapi eller litteraturterapi er et begrep og en metode som har vært i bruk i lang tid i bl.a. England og U.S.A, også i Finland, men i liten grad i Norge. Biblioterapi kan brukes i forebyggende øyemed eller som komplement til ulike psykoterapeutiske samtaler og metoder. Metoden kan brukes for å øke selverkjennelse og personlig utvikling. Biblioterapi praktiseres av ulike yrkesgrupper, bl.a. av psykologer, leger og bibliotekarer. Det terapeutiske ved lesingen er en sentral del når man anvender begrepet biblioterapi. Biblioterapi kan anvendes gjennom ulike metoder. I Norge er det metoden Shared Reading som omfattes av stor interesse for tiden. Shared Reading er en metode for litteraturformidling, som alle interesserte kan delta i. Den kan også ha andre positive effekter som kan bidra positivt i deltakernes liv. For noen kan dette dreie seg om terapeutiske effekter.
Lesing som engasjerer
Shared Reading er en metode som er satt i system og utviklet av organisasjonen The Reader (https://www.thereader. org.uk/) i Liverpool, som ble grunnlagt av Jane Davis (bildet).
«The Reader exists to bring about a reading revolution, bringing great books to life by reading aloud, and modelling personal engagement with the text. We work with all age groups and with people in a huge range of situations, but the work we do doesn't change. We love books, we love to read them as if they personally mattered in our lives and we love to share them by reading aloud (https://www.thereader.org.uk/about/ hellofromjane/».
Utgangspunktet for The Reader var Jane Davis egne erfaringer. Hun tok utdanning i engelsk litteratur på universitetsnivå og utviklet over noen år metoden Shared Reading. Hun erfarte hva kvalitetslitteratur kunne bety for henne og andre. The Reader arbeider ut fra metoden Shared Reading. The Reader har blitt en stor organisasjon med mange frivillige som er leseledere. Bibliotek tilbyr lesegrupper innen Shared Reading. The Reader tilbyr kurs i metoden Read to lead. (Mens vi venter på en avklaring av hva Shared Reading skal kalles på norsk, så brukes det engelske begrepet her).
We are the pioneers of Shared Reading - a simple idea that changes lives.» (https://www.thereader.org.uk/) I dag er det stor interesse for metoden Shared Reading blant norske bibliotekarer. Det skrives bachelor- og masteroppgaver ved bibliotekutdanningen ved OsloMet. Thor Magnus Tangerås (t.v.) har skrevet sin Phd-avhandling om lesingens betydning i «How Literature changed my Life» (2018).
Kjell Ivar Skjerdingstad (t.h.) ved bibliotekutdanningen ved OsloMet og Thor Magnus Tangerås ved Høyskolen Kristiania forteller at de holder på å skrive en bok om Shared Reading der de vil utvikle et teorigrunnlag for Shared Reading og ser på forholdet mellom Shared Reading og biblioterapi. De vil belyse tenkemåten og væremåten som ligger til grunn for Shared Reading og derigjennom vise hvordan biblioterapi kan være både et teorigrunnlag og et praksisfelt og det kan være en måte å forstå den nye møteplass- og arenafunksjonen til bibliotekene. De sier at Shared Reading er en måte å organisere lesing, opplevelse og samtale på som bibliotekaren er velegnet til, dvs. til å være leseleder. Shared Reading er en bestemt måte å være i litteraturen på og en måte å forholde seg til litteraturen på. Denne måten minner om hvordan man sitterhjemme og leser og f
Gå til medietOm biblioterapi - Shared Reading
Biblioterapi eller litteraturterapi er et begrep og en metode som har vært i bruk i lang tid i bl.a. England og U.S.A, også i Finland, men i liten grad i Norge. Biblioterapi kan brukes i forebyggende øyemed eller som komplement til ulike psykoterapeutiske samtaler og metoder. Metoden kan brukes for å øke selverkjennelse og personlig utvikling. Biblioterapi praktiseres av ulike yrkesgrupper, bl.a. av psykologer, leger og bibliotekarer. Det terapeutiske ved lesingen er en sentral del når man anvender begrepet biblioterapi. Biblioterapi kan anvendes gjennom ulike metoder. I Norge er det metoden Shared Reading som omfattes av stor interesse for tiden. Shared Reading er en metode for litteraturformidling, som alle interesserte kan delta i. Den kan også ha andre positive effekter som kan bidra positivt i deltakernes liv. For noen kan dette dreie seg om terapeutiske effekter.
Lesing som engasjerer
Shared Reading er en metode som er satt i system og utviklet av organisasjonen The Reader (https://www.thereader. org.uk/) i Liverpool, som ble grunnlagt av Jane Davis (bildet).
«The Reader exists to bring about a reading revolution, bringing great books to life by reading aloud, and modelling personal engagement with the text. We work with all age groups and with people in a huge range of situations, but the work we do doesn't change. We love books, we love to read them as if they personally mattered in our lives and we love to share them by reading aloud (https://www.thereader.org.uk/about/ hellofromjane/».
Utgangspunktet for The Reader var Jane Davis egne erfaringer. Hun tok utdanning i engelsk litteratur på universitetsnivå og utviklet over noen år metoden Shared Reading. Hun erfarte hva kvalitetslitteratur kunne bety for henne og andre. The Reader arbeider ut fra metoden Shared Reading. The Reader har blitt en stor organisasjon med mange frivillige som er leseledere. Bibliotek tilbyr lesegrupper innen Shared Reading. The Reader tilbyr kurs i metoden Read to lead. (Mens vi venter på en avklaring av hva Shared Reading skal kalles på norsk, så brukes det engelske begrepet her).
We are the pioneers of Shared Reading - a simple idea that changes lives.» (https://www.thereader.org.uk/) I dag er det stor interesse for metoden Shared Reading blant norske bibliotekarer. Det skrives bachelor- og masteroppgaver ved bibliotekutdanningen ved OsloMet. Thor Magnus Tangerås (t.v.) har skrevet sin Phd-avhandling om lesingens betydning i «How Literature changed my Life» (2018).
Kjell Ivar Skjerdingstad (t.h.) ved bibliotekutdanningen ved OsloMet og Thor Magnus Tangerås ved Høyskolen Kristiania forteller at de holder på å skrive en bok om Shared Reading der de vil utvikle et teorigrunnlag for Shared Reading og ser på forholdet mellom Shared Reading og biblioterapi. De vil belyse tenkemåten og væremåten som ligger til grunn for Shared Reading og derigjennom vise hvordan biblioterapi kan være både et teorigrunnlag og et praksisfelt og det kan være en måte å forstå den nye møteplass- og arenafunksjonen til bibliotekene. De sier at Shared Reading er en måte å organisere lesing, opplevelse og samtale på som bibliotekaren er velegnet til, dvs. til å være leseleder. Shared Reading er en bestemt måte å være i litteraturen på og en måte å forholde seg til litteraturen på. Denne måten minner om hvordan man sitterhjemme og leser og f