- Jeg er veldig glad for dette, sier Solveig Salthammer Kolaas. Hun er førstelektor i musikk på Nord universitet og en av dem som har markert seg tydelig i debatten for å beholde sangen i skolen.
Da ordet sang ble fjernet fra den overordnede læreplanen i 2017 skrev Kolaas et debattinnlegg som var med å starte debatten om sangens rolle i skolen.
«Ordet sang er rett og slett tatt bort fra skolens overordna læreplan! Er ikke sang viktig i skolen lenger? Er en 200 år lang tradisjon med sang som en vesentlig del av skolens hverdag fjernet med et tastetrykk», spurte hun, og kalte grepet både bekymringsverdig og historieløst.
Mennesket er ikke laget bare for å forholde seg til det kognitive og intellektuelle. Vi trenger en bredde i skolen som favner alle aktiviteter. Solveig Salthammer Kolaas Førstelektor i musikk, Nord universitet
Skal kunne uttrykke tekstopplevelser gjennom blant annet sang
Da det i 2017 ble klart at sang og musikk ikke lenger var få finne som begreper i den overordnede læreplanen for skolen vakte dette sterkt engasjement.
I en høring om den generelle delen av læreplanen høstet regjeringen mye kritikk, blant annet fordi direkte henvisning til praktisk estetiske fag, som sang og musikk, var fjernet fra planen.
Før sommeren sendte Utda