«Alt fra infrastruktur og administrasjon, læringsmateriell og forskningsdata, undervisnings-, lærings- og vurderingsformer i utdanningene og måter forskning foregår på, til innholdet i selve utdanningen, forskningen og hvordan UH-sektoren samhandler med samfunn og næringsliv, blir berørt av de mulighetene de teknologiske endringene skaper. Vi er inne i en tid der digitalisering og nye plattformer med stor kraft er i ferd med å få enda større betydning for sektoren, og både utdanning og forskning er områder der IKT-løsninger vil bidra mye i årene som kommer.»
Det ligger nok en varsomhet mot å mene noe tydelig radikalt i denne teksten. UH-sektoren berøres av digitalisering som får større betydning. Litt større? Det er mer trykk i avsnittet foran:
«Digitalisering har endret alle samfunssektorer og er i ferd med å endre dramatisk måten vi arbeider, lever, kommuniserer og samhandler på.»
Her kunne man erstattet det forsiktige berøres med et tydelig..
«Utdanning, forskning og administrasjon går nå gjennom den samme dramatiske endring.»
Mange ledere i offentlig byråkrati har navigert hierarkiske strukturer og mangler digital organisasjons- og forandrings-erfaring. Derfor blir det mest etter gamle-måten. Sentraladministrasjonen vokser og forblir et kronglete og kranglete tema gjennom 2020-åra. Helge H