Helsefagarbeideren
20.02.2023
Fredrik Rene Hæren har bakgrunn som hjelpepleier og sykepleier. I dag er han utdanningsleder for ledelsesfag ved Fagskolen i Viken.
Ledelse er et nytt område for fagskolen, og det er et de satser på framover.
- Vi har sett en markant økning innenfor ledelsesfag, sier Hæren.
Ved studiestedet i Fredrikstad, der han jobber, blir første kullet i det som kalles praktisk lederutdanning, ferdige til sommeren. Andrekullet er godt i gang. Denne utdanningen er tverrfaglig, så studentene er kokker, it-personell, helsefagarbeidere, tømrere, mekanikere og anleggsmaskinførere. Noe Hæren ser som en stor fordel.
- Hva vil det si at utdanningen er praktisk?
- Det betyr at man skal kunne gå rett ut i jobb og produsere den dagen man er ferdig, og også underveis, svarer han.
Det er noe som skiller fagskolene fra akademiske utdanninger.
Hæren har selv en akademisk lederutdanning. Han er kritisk til at den inneholdt så lite om de praktiske lederoppgavene.
- Da jeg var ferdig med den mastergraden i økonomi og ledelse, så tenkte jeg, hva har jeg lært av det jeg har brukt tiden min på?
Han oppdaget at han manglet mye av det praktiske som er helt vesentlig for å fungere som leder i Norge, blant annet arbeidsmiljøloven. I løpet av de tre årene med master i ledelse, var ikke den nevnt med et ord. - Den burde vært som et førerkort for å drive med ledelse i Norge, sier han.
Istedenfor dykke
Gå til mediet- Vi har sett en markant økning innenfor ledelsesfag, sier Hæren.
Ved studiestedet i Fredrikstad, der han jobber, blir første kullet i det som kalles praktisk lederutdanning, ferdige til sommeren. Andrekullet er godt i gang. Denne utdanningen er tverrfaglig, så studentene er kokker, it-personell, helsefagarbeidere, tømrere, mekanikere og anleggsmaskinførere. Noe Hæren ser som en stor fordel.
- Hva vil det si at utdanningen er praktisk?
- Det betyr at man skal kunne gå rett ut i jobb og produsere den dagen man er ferdig, og også underveis, svarer han.
Det er noe som skiller fagskolene fra akademiske utdanninger.
Hæren har selv en akademisk lederutdanning. Han er kritisk til at den inneholdt så lite om de praktiske lederoppgavene.
- Da jeg var ferdig med den mastergraden i økonomi og ledelse, så tenkte jeg, hva har jeg lært av det jeg har brukt tiden min på?
Han oppdaget at han manglet mye av det praktiske som er helt vesentlig for å fungere som leder i Norge, blant annet arbeidsmiljøloven. I løpet av de tre årene med master i ledelse, var ikke den nevnt med et ord. - Den burde vært som et førerkort for å drive med ledelse i Norge, sier han.
Istedenfor dykke