journalist
Airbnb er en markedsplass på nett hvor privatpersoner kan leie rom eller bolig av andre privatpersoner for en eller flere dager. Når vi skal tilbringe ferien i en annen persons bolig, studerer vi beliggenheten og bildene av rommene i boligen, i tillegg til prisen.
Et stygt bad med slitte fliser kan fort få oss til å klikke videre på neste objekt, mens en veranda med sjøutsikt kan være utslagsgivende for at vi slår til. Men i deleøkonomien hvor tjenester tilbys, er personlige faktorer også viktig.
- På dette markedet kommer man av og til tett på hverandre, og da er tilbyderne selv en del av tjenesten som blir levert, forklarer førsteamanuensis Asle Fagerstrøm til forskning.no.
Fagerstrøm leder atferdslaben ved avdeling for teknologi ved Westerdals Oslo School of Arts, Communication and Technology.
Målte hvor mye portrettet har å si
Verten kan også legge ut et bilde av seg selv på Airbnb, i motsetning til tradisjonelle booking-tjenester av hotellrom eller feriehus.
- Vi ville finne ut hvilken påvirkning vertens portrettbilde har på forbrukernes beslutning om å leie boligen eller ikke, sier Asle Fagerstrøm.
Sammen med doktorgradskandidat Sanchit Pawar på Westerdals Oslo ACT, islandske og britiske kolleger har han undersøkt saken. Forskerne målte effekten av vertens ulike ansiktsuttrykk ved å registrere hvor mange som var interessert i å se mer på leieobjektet og eventuelt inngå avtale. Og når de interessen for leieobjektet.
- Alle vertene vi har leid av, har hatt bilde, og alle har vært blide, sier Svanhild Blakstad som har leid feriebolig gjennom Airbnb i Kroatia de siste somrene. (Foto: privat)
Og portrettbilde av utleieren viser seg å være viktigere enn mange er klar over.
Dette bekreftes av Svanhild Blakstad fra Bærum, som har leid feriebolig til familien i Kroatia de siste par somrene.
- Det er først og fremst boligens kvaliteter, standard og beliggenhet om har vært avgjørende, men vi får utvilsomt et ekstra godt inntrykk hvis verten ser hyggelig ut, sier hun til forskning.no.
Beskjedenhet straffer seg
Faktisk var bilde nest viktigst etter pris, og viktigere enn tidligere kunders tilbakemeldinger, ifølge studien som nylig ble publisert i tidsskriftet Computers in Human Behavior.
Mange skygget unna når annonsen ikke hadde bilde av verten.
- Det var overraskende at det hadde så stor negativ effekt når annonsen ikke inneholdt noe bilde av verten, men bare et silhuettbilde, sier Fagerstrøm.
Han mener bilder av verten fungerer som hjelpemiddel til å etablere en personlig relasjon mellom selger og kjøper.
- Personlige attributter er