Magasinet for fagorganiserte
16.02.2017
Reisebestemmelsene har vært i tariffavtalen for verftene i 110 år. Nå må de forhandles på nytt etter press fra EØS-organet ESA.
Da formann Marius Ormestad i Norsk Jern- og Metallarbeiderforbund tok formannen for arbeidsgiverne i NAF, Axel Amundsen, i hånda en aprildag i 1907 skrev de historie. Undertegningen av Verkstedoverenskomsten var første gang arbeidere og arbeidsgivere gikk sammen om en landsdekkende tariffavtale. Det var slått fast en minstelønn for en fagarbeider på 28 øre timen, og mange andre viktige prinsipper. Arbeiderbevegelsen tok et steg videre, fra rein klassekamp til forhandlinger der partene aksepterte hverandres plass ved bordet.
De fire friheter
I dag, 110 år seinere, er arbeidsgiversiden så opptatt av å få fjernet en del av bestemmelsene som ble innført i 1907, at de har alliert seg med krefter utenfor landets grenser. Håpet har vært å bruke EØS-avtalen som brekkstang for å bli kvitt bestemmelsene om reise, kost og losji. Da EU ble utvidet med ti nye medlemsland i 2004, strømmet billig arbeidskraft til Norge. Eller som direktøren i Norsk Industri Stein Lier-Hansen sa: «Før EUs utvidelse i mai 2004 var det arbeidstakernes marked, ikke arbeidsgivernes».
Myndighetenes svar var å a
Les opprinnelig artikkelDe fire friheter
I dag, 110 år seinere, er arbeidsgiversiden så opptatt av å få fjernet en del av bestemmelsene som ble innført i 1907, at de har alliert seg med krefter utenfor landets grenser. Håpet har vært å bruke EØS-avtalen som brekkstang for å bli kvitt bestemmelsene om reise, kost og losji. Da EU ble utvidet med ti nye medlemsland i 2004, strømmet billig arbeidskraft til Norge. Eller som direktøren i Norsk Industri Stein Lier-Hansen sa: «Før EUs utvidelse i mai 2004 var det arbeidstakernes marked, ikke arbeidsgivernes».
Myndighetenes svar var å a


































































































