SKOG
08.11.2017
Det finnes sikkert ting i verden som er verre enn ei motorsag som ikke går skikkelig eller et sagkjede som er filt feil, men jammen skal du lete litt for å finne det. Noen få minutters riktig forarbeid, og arbeidsgleden i skogen øker drastisk. Det samme gjør tømmer- eller vedhaugen når arbeidsdagen er over.
Imotorsagskolens siste del, møter du Aktiv skogsinstruktør Bjørn Arve Øvereng fra Nord-Trøndelag. Han har vært profesjonell skogsarbeider i 20 år og holder årlig 30 - 40 kurs for Skogkurs. Det har han holdt på med i 34 år.
Nå arbeider han på tredje perioden i et stort skogspådriverprosjekt i Namdalen. Du får altså lære daglig vedlikehold av en av landets dyktigste fagfolk på området.
Han har testet Stihl 251 motorsag (se testen til slutt i denne saken).
BRUKER DU SAG JEVNLIG, så lønner det seg å lage rutiner for vedlikeholdet. Gjør dem enkle, og ta deg noen minutter etter at arbeidsdagen er over. Da står alt klar til neste økt.
- Vi begynner med det som kanskje er viktigst, sier Bjørn Arve, nemlig skjæreutstyret (kjede og sverd).
Klarer du å bruke motorsaga en hel arbeidsdag uten å skjære borti noe annet enn treverk, skal det holde med to skarpfilinger. Kjenner du at saga blir sløv, er det for sent.
HVER TANN BESTÅR AV en metall-legering som egentlig er ganske bløt. Det er det vi filer bort. Oppå tanna er det et lag med krom. Dette kromlaget er så tynt som et sigarettpapir, men også svært sterkt.
- Det er dette som skjærer i trefibrene, sier han. Hvis du har skåret i treverk som inneholder leire, for eksempel i barken, kan du relativt fort slipe ned kromlaget. Ser du at det er grå s
Gå til medietNå arbeider han på tredje perioden i et stort skogspådriverprosjekt i Namdalen. Du får altså lære daglig vedlikehold av en av landets dyktigste fagfolk på området.
Han har testet Stihl 251 motorsag (se testen til slutt i denne saken).
BRUKER DU SAG JEVNLIG, så lønner det seg å lage rutiner for vedlikeholdet. Gjør dem enkle, og ta deg noen minutter etter at arbeidsdagen er over. Da står alt klar til neste økt.
- Vi begynner med det som kanskje er viktigst, sier Bjørn Arve, nemlig skjæreutstyret (kjede og sverd).
Klarer du å bruke motorsaga en hel arbeidsdag uten å skjære borti noe annet enn treverk, skal det holde med to skarpfilinger. Kjenner du at saga blir sløv, er det for sent.
HVER TANN BESTÅR AV en metall-legering som egentlig er ganske bløt. Det er det vi filer bort. Oppå tanna er det et lag med krom. Dette kromlaget er så tynt som et sigarettpapir, men også svært sterkt.
- Det er dette som skjærer i trefibrene, sier han. Hvis du har skåret i treverk som inneholder leire, for eksempel i barken, kan du relativt fort slipe ned kromlaget. Ser du at det er grå s