AddToAny

RESULTAT- ELLER BALANSEORIENTERTE REGNSKAPER

RESULTAT- ELLER BALANSEORIENTERTE REGNSKAPER
REGNSKAPSTEORETISK ER det et viktig skille om et regnskapsspråk er resultatorientert eller balanseorientert. Gjeldende regnskapslov med sine grunnleggende regnskapsprinsipper representerer et resultatorientert regnskapsspråk.
Opptjeningsprinsippet og sammenstillingsprinsippet avgjør når inntekter og utgifter skal resultatføres. Balansen blir i noen grad en residual som fastsettes med utgangspunkt i det som er innregnet som resultatposter. Disse prinsippene blitt supplert med et historisk kostprinsipp som vektlegger pålitelighet.

I forslaget til ny regnskapslov (NOU 2015:10 og NOU 2016:11) skal ny norsk regnskapsstandard utarbeides med utgangspunkt i IFRS for SMEs. IASB, som også utgir IFRS (ofte kalt full IFRS), har utarbeidet IFRS for SMEs med tanke på ikke-børsnoterte foretak eller ikke-finansielle forvaltere (så som finansinstitusjoner og forsikringsforetak).

IFRS og IFRS for SMEs er balanseorienterte regnskapsspråk. Det er definisjonene for eiendeler og gjeld som avgjør om en hendelse eller transaksjon skal innregnes i balansen. Resultatet blir en residual av balansepostene. IASB har som målsetting at IFRS-regnskaper skal være beslutningsnyttige når brukerne skal ta økonomiske beslutninger. Da må regnskapene være relevante og troverdige. Nåværende og potensielle investorer og kreditorer er definert som primærbrukerne. Som følge av dette har IASB i noen grad hatt en preferanse for virkelig
Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Da Benetton på 1990-tallet lanserte sine berømte - og beryktede - reklamekampanjer, var det ikke klærne som sto i fokus. Det var krig, sykdom og tabu.
Magma 15.10.2025
Denne artikkelen undersøker hvordan lojalitetsprogrammer i dagligvarehandelen i Norge, Storbritannia og Nederland varierer i strategisk utforming og evne til å skape kundeverdi.
Magma 15.10.2025
Mange virksomheter investerer i samfunnsansvar (CSR) som et ledd i omdømmebygging og differensiering, men nyere forskning indikerer at forbrukeres
Magma 15.10.2025
Lukt påvirker prestasjon og vår oppfatning av hverandre, ofte uten at vi er klar over det selv.
Magma 15.10.2025
Benetton vant verden med verdier. Nå kan standpunkt koste dyrt.
Magma 15.10.2025

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt