AddToAny

Reflektert om kultursensitivitet

Over profesjonelle barrierer er en bok som ifølge baksideteksten er rettet mot sosialarbeidere, lærere og helsepersonell og har som mål å utvikle eller styrke et minoritets-perspektiv i arbeid med barn og unge.
Mitt første spørsmål er følgelig om jeg mener boka følger opp intensjonen.

Behovet for eller nødvendigheten av kultursensitivitet er bokas viktigste budskap. Det går igjen i de aller fleste kapitlene på en eller annen måte. Mitt neste spørsmål er om kultursensitivitet slik det presenteres i boka er et egnet redskap for styrket likeverd mellom majoritet og minoritet.

Boka dreier seg om erfaringer med psykososialt arbeid med barn og unge med minoritetsbakgrunn i Norge. Mitt tredje spørsmål er om et norsk fokus på minoritetsarbeid er tilstrekkelig til å analysere forholdet mellom minoritet og majoritet og derved til å utvikle arbeidet med minoriteter i Norge.

OVER PROFESJONELLE barrierer åpner med et kapittel som tar for seg moderniseringen av Norge - ved sosial utjevning og utvikling av den norske velferdsstaten - som igjen danner konteksten for det offentlige «integrasjonsprosjektet» som skal gjøre utlendinger til nordmenn. Dette kapitlet er viktig fordi det synliggjør noen av de mange dilemmaene mellom utvikling av ett fellesskap og respekt for partikularisme og individualitet, som er en iboende dualitet i en velferdsstat og som synliggjøres eksplisitt i et flerkulturelt samfunn.

De følgende 10 kapitlene belyser denne tosidigheten og andre sentrale dilemma velferdsstaten står overfor på forskjellige måter. I min lesning faller kapitlene i boka sammen i to mønstre. Det ene er kapitler som eksplisitt eller implisitt tematiserer dilemmaer knyttet til en flerkulturell velferdsstat, i det andre diskuteres kultursensitivitet i praksis.

Sosiologen Anja Bredal åpner med en generell diskusjon som dekker begge hovedmønstrene. Hun diskuterer hvordan barnevernet skal forholdet seg til kulturelle forskjeller i sosialisering og familiepraksiser, og presenterer dilemmaet mellom fellesinteresser og partikularisme i to posisjoner: den ene posisjonen anklager barnevernet for å ta for mye hensyn til kultur i arbeid med minoritetsfamilier, den andre for at barnevernet tar for lite hensyn til kultur. Bredal oppsummerer med at problemet ikke først og fremst dreier seg om for lite eller for mye kultur, men forståelsen av hva kultur og kulturforskjeller betyr i praksis. Hun spør videre om når majoritetens (les barnevernets) verdisett og praksis omkring barns oppvekst bør gjelde og når familiens normsett og praksis bør aksepteres. Hun spør også hvordan barnevernet forholder seg til familier der kontroll av medlemmene utøves av et transnasjonalt kollektiv.

Disse viktige spørsmålene besvares mest eksplisitt i psykologene Harald Jørgensen og Judith van der Weeles kapittel om terapeutisk arbeid omkring familievold. Deres posisjon er at voldsutøvelse alltid er forankret i en kulturell kontekst, alltid dreier seg om relasjoner og ofte omfatter relasjoner over flere kontinenter. Med utgangspunkt i empiriske eksempler viser de hvordan kulturforskjeller kan uttrykkes i praksis og hevder at kultursensitivitet hos hjelperne er en forutsetning for å endre destruktiv familievold. Bare ved å gå inn i de forutsetningene og betingelsene som skaper volden og akseptere de ønskene de involverte selv har for et bedre liv, kan man endre på mønstre. På liknende måter diskuterer sosionom og høyskolelektor Naushad Ali Quereshi kultursensitivitet som en forutsetning for kommunikasjon. Hans hovedanliggende er hvordan man skaper likeverdige dialoger. Med empiriske eksempler fra sin egen praksis diskuterer han hvordan man kan skape rom der klienten får gitt uttrykk for sine vurderinger. Det danner grunnlag for at terapeuten kan forstå klientens perspektiv, som igjen er en forutsetning for kommunikasjon. Anne Sigfried Grønseth er sosiantropolog og går kanskje lengst i å argumentere for kultursensitivitet i terapeutisk arbeid. Hennes empiriske materiale fra tamilske familier i Finnmark synliggjør deres behov for en annet helsevesen enn det de møter gjennom det offentlige, norske helsesystemet. Grønseth har erfaringer med familier som ikke har fått hjelp til sine barn på grunn av det de ser som helsepersonalets manglende forståelse for deres sosiale situasjon. Det får henne til å stille spørsmål ved vestlig medisin generelt og dens forutsetning for å forstå sykdom som relasjonell og derved sammenhengen mellom psykiske og fysiske plager.

DILEMMAENE KNYTTET til en flerkulturell velferdsstat behandles mest eksplisitt i sosiologen Ketil Eides analyse av det offentlige norske mottaket av enslige mindre-

årige asylsøkere i historisk perspektiv. Her belyses velferdsstatens dilemma eller tosidighet, mellom grensebeskyttelse og omsorg. På den ene siden har staten interesse i å utvikle et velfungerende omsorgssystem for borgerne. På den andre har de interesse i å begrense hvem som får tilgang til omsorgen. Eide påpeker videre at mottaket av enslige mindreårige asylsøkere synliggjør det han refererer til som det multikulturelle paradoks: «de fremmede» produseres som «forskjellige» eller «like» oss i forskjellige historiske perioder, noe som igjen får konsekvenser for de integrasjonsregimene som utvikles.

Dilemmaet om «for lite» eller «for mye» kultur og hvorvidt man skal behandle «de andre» som «like» eller «forskjellige» går igjen i Inger Daae Quaales undersøkelse av læreres syn på minoritetselever i de videregående skolene hun har undersøkt. Daae Quaale er sykepleier og høyskolelektor og hun diskuterer lærernes dilemma som henholdsvis ressursfokuserende, problemfokuserende, eller usynliggjørende. Hennes studie av tre videregående skoler fra 2004 viser et klart skille mellom skolenes ideologi om kulturelt mangfold som berikende både pedagogisk og sosialt, og en dominerende praksis der kulturforskjeller enten usynliggjøres som irrelevante eller omtales som problem. Antropologen Marianne Rugkåsas undersøkelse av minoritetskvinner og arbeidslinja synliggjør nok et aspekt av velferdsstatens dilemma eller tosidighet: arbeidslinja som en moderne frigjøringsideologi og som integreringstiltak på den ene siden, og individuelle interesser, muligheter og behov på den andre. Basert på en studie av et arbeidsmarkedstiltak for minoritetskvinner viser hun hvordan kvinners deltakelse i arbeidslivet kan virke frigjørende i mange sammenhenger for mange kvinner, mens det i andre kan føre til større byrder, avhengig av en rekke faktorer ved kvinners kulturelle bakgrunn, livssituasjon og det arbeidet de tilbys.

TRE KAPITLER er vanskelig å plassere innefor disse to hovedmønstrene. Antropologene Geir Moshuus' kapittel om gatedeltakelse, Eugene Guribyes diskusjon om tamilske ressurser som mobiliseres for barn og unge, og psykologene Ragnhild Dybdahl, Marit Borchgrevink og Ruth Aandal-Herseths undersøkelse om hjelpernes situasjon faller på mange måter utenfor disse mønstrene, men tematiserer likevel aspekter med stor relevans for hovedmønstrene. Moshuus' diskusjon om gatedeltakeren og terroristen illustrerer hvordan eksklusjon og marginalisering av minoritetsungdom og unge generelt fra majoritetens fellesskap, lett fører til nødvendigheten av alternative fellesskap som igjen kan fungere som våpen mot majoritetsfellesskapet. Sånn sett foregår det en kamp mellom staten som representant for majoritetsfellesskapet og partikulære interesser om de unges lojalitet. Guribye synliggjør hvordan et slikt partikulært fellesskap som tamilenes eksilorganisasjon også fungerer konstruktivt i å reparere de skadene som marginalisering kan forårsake. Men også her kan man reise spørsmålet om for lite eller for mye kultur eller om grensen mellom fellesskap og partikularisme: Når stenger etnisk inkorporasjon i en eksilorganisasjon for deltakelse i majoritetsarenaer, og hvordan håndteres dilemma mellom fellesskapsinteresser og individuelle interesser i slike tette fellesskap? Mens de fleste artiklene altså diskuterer hvordan man som offentlig hjelper skal møte minoritetsklienter, spør Dybdal, Borchgrevink og Aandal-Herseth hvordan arbeid med minoriteter, kanskje først og fremst med traumatiske skjebner,

påvirker hjelperne selv. Med utgangspunkt i en undersøkelse blant helsepersonell i Nord- Norge og i internasjonal litteratur diskuterer de forskjellige sider ved arbeid med flyktninger. Studien viser at en relativt stor andel rapporterte om til dels store psykiske belastninger ved arbeidet, men den viste også at de som opplevde størst belastning også rapporterte om størst personlig vekst. Forfatterne avslutter med å diskutere tiltak for å redusere belastningene hos helsepersonell. Sånn sett kan dette kapitlet godt leses som en parallell til Daae Quales artikkel om lærernes refleksjoner om arbeid med minoritetselever. Begge disse artiklene peker, slik jeg leser dem, på strukturelle faktorer som mest utslagsgivende for å kunne arbeide godt med minoritetsklienter.

SÅ TIL det første spørsmålet: kan denne boka styrke minoritetsperspektivet i offentlig arbeid? Jeg tror det. Til tross for at dette feltet er beskrevet og diskutert i mange år og selv om denne boka i hovedsak ikke presenterer nye perspektiver på flerkulturelt arbeid, tror jeg det er viktig å holde denne diskusjonen i gang og åpen. Jeg tror følgelig denne boka egner seg spesielt godt som metodisk og ideologisk dis

Les mer

Flere saker fra Fontene forskning

Medvirkning er et begrep flittig brukt i både festtaler og lovverk, men fortsatt opplever mennesker i møte med velferdsstaten å bli snakket til, ikke med. Hvorfor er det så vanskelig?
Fontene forskning 14.12.2023
Hensikten med denne artikkelen er å bidra med kunnskap om hvordan gård-skole-tilbud kan legge til rette for personlig utvikling og yrkesvalg for elever med faglige og/eller sosiale vansker på ungdomstrinnet. Artikkelen bygger på kvalitative telefonintervjuer med ti ungdommer i alderen 16-18 år som hadde et slikt tilbud da de gikk på 9. og 10. trinn.
Fontene forskning 14.12.2023
Boka handler om det som i fagsjargongen i barnevernet kalles ettervern, selv om slikt «vern» i lovverket nå omtales som Hjelpetiltak til ungdom over 18 år (§ 3-6).
Fontene forskning 14.12.2023
? «CHILDREN WITH DISABILITIES and UN rights conventions» er et partnerskapsbasert prosjekt for gjensidig utveksling mellom Norge og Tanzania.
Fontene forskning 14.12.2023
Artikkelens tema er betraktninger rundt det å flytte ut av foreldrehjemmet som ung voksen med en utviklingshemming. Informantene er åtte unge voksne med Downs syndrom og 25 foreldre, og artikkelen har en kvalitativ tilnærming med intervjuer og tematisk analyse. Funnene avdekker ulike posisjoner mellom foreldre og unge voksne når det gjelder ønsker og behov knyttet til å bo utenfor foreldrehjemmet.
Fontene forskning 14.12.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt