Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.
Etter suksessen med 40.7 var det ikke uventet at Beneteau verftet ville komme opp med en superrask 36-foter for å ta for seg i de voksende IMS, ORC og IRC klassene i England, på kontinentet og i USA. Hva var da mer naturlig enn å vende til Bruce Farr etter en liten 40.7.
Resultatet er 36.7, årets båt i USA. Da har amerikanerne satset først og fremst på det europeiske markedet med den Rod Johnstone konstruerte J-109. Bygget i Frankrike for å ta opp konkurransen med X-362 og First 36.7 er J-109 den første av baugsprytbåtene fra J-Boats som ser ut til å klare nettopp det.
Vi har seilt med First 36.7 og J- 109 og funnet to tilsynelatende like 36-fotere som under skinnet likevel er ganske forskjellige.
Seilegenskaper
Begge båtene er en fryd å seile, både mot og med vinden. J-109 veier ca 900 kg mindre enn 36.7 og rattstyringen gjør at båten føles mer manøvrerbar.
Uten at vi fikk sammenlignet de to mot hverandre tror vi nok at J-109 er mer spennende å seile unna været og den er i hvert fall lettere å håndtere for et fåtallig mannskap med sin gennaker og baugspryt. Teknikken for gennakerseiling har også utviklet seg endel og seilet har i dag en større forliksbue enn tidligere. Når så mannskapene har skjønt at man ved å krenge båten til lo kan seile nesten like dypt som en båt med spinnaker