Båtmagasinet
17.11.2016
Skal du kjøpe rader, støter du på mange fancy ord som beskriver ny teknologi. Her får du en forklaring.
Alle de store båtelektronikkprodusentene har lansert hva de kaller banebrytende radarteknologi. Teknologi som gjør at de bruker mindre strøm, er enklere å installere, enklere å bruke og som gir et bedre bilde enn før. Moderne radarer har også kortere oppstartstid, er mer kompakte og har lavere vekt.
Vi tok en tur på fjorden en bekmørk oktoberkveld for å sjekke ut Raymarines nye Quantum-radar sammen med Christoffer Thoresen i CT-Marine, som selger instrumenter fra alle de store produsentene. Radaren var montert om bord i en Targa 37 hvor vi satt varmt og komfortabelt i styrhuset.
- Raymarines nye radar er både prisgunstig og effektiv. Den er lett og kompakt, samtidig som har et beskjedent strømforbruk. Vi ser at båtfolk er mer interesserte i radar nå med den siste generasjonen som er enklere å bruke enn de gamle, forteller Thoresen.
Teknologi fra krigen vrakes
Den klassiske radaren bruker en magnetron, et elektronrør, for å sende ut et signal som gir refleksjoner fra objekter som signalet treffer. Radaren måler tiden fra sending til at signalet kommer tilbake og beregner på den måten avstanden. Magnetron-teknologien ble utviklet på 1930-tallet og forbedret under krigen med bruk av mikrobølger.
De nye radarene utfordrer Magnetron-teknologien, som krever mye strøm, lang oppstartstid, og kan være farlig. Magnetron-delen i disse radarene må også byttes med jevne mellomrom. Magnetron-teknologien blir kallt «pulse radar».
Med magnetron var radaren bedre jo høyere effekt som ble brukt. Sendeeffekten oppgis i kilowatt, sis
Gå til medietVi tok en tur på fjorden en bekmørk oktoberkveld for å sjekke ut Raymarines nye Quantum-radar sammen med Christoffer Thoresen i CT-Marine, som selger instrumenter fra alle de store produsentene. Radaren var montert om bord i en Targa 37 hvor vi satt varmt og komfortabelt i styrhuset.
- Raymarines nye radar er både prisgunstig og effektiv. Den er lett og kompakt, samtidig som har et beskjedent strømforbruk. Vi ser at båtfolk er mer interesserte i radar nå med den siste generasjonen som er enklere å bruke enn de gamle, forteller Thoresen.
Teknologi fra krigen vrakes
Den klassiske radaren bruker en magnetron, et elektronrør, for å sende ut et signal som gir refleksjoner fra objekter som signalet treffer. Radaren måler tiden fra sending til at signalet kommer tilbake og beregner på den måten avstanden. Magnetron-teknologien ble utviklet på 1930-tallet og forbedret under krigen med bruk av mikrobølger.
De nye radarene utfordrer Magnetron-teknologien, som krever mye strøm, lang oppstartstid, og kan være farlig. Magnetron-delen i disse radarene må også byttes med jevne mellomrom. Magnetron-teknologien blir kallt «pulse radar».
Med magnetron var radaren bedre jo høyere effekt som ble brukt. Sendeeffekten oppgis i kilowatt, sis