Khrono
02.04.2018
Elendighet. Er det forsket på spørsmålet om studentenes læringsutbytte svekkes, desto eldre professoren er, spør Dag Flater Hwang etter debatten om elendig kvalitet på studenter og universiteter.
PProfessor Arild Raaheim skriver innsiktsfullt i Khrono 30. mars omprofessorers manglende evne til forståelse av hvordan egen undervisning treffer studentene og disses behov. Hans argumenter og refleksjoner styrker vår innsikt i visse utfordringer som studenter og professorer kan stå overfor. Raaheims artikkel gir dessuten et godt grunnlag for debatt.
Les merJeg mener likevel at artikkelen ikke alltid gir en realistisk virkelighetsbeskrivelse. Den mangler iallfall en god del, for å kunne forklare så vel studenters svake læringsutbytter som arbeidssituasjonen til mange professorer (og til mange av oss andre som deltar i undervisning). Jeg skal nevne et fåtall momenter.
Etter mitt syn er øyeblikkets tyranni et langt større problem, og det er andre utsagn, herunder om internasjo-naliseringens og digitali-seringens vidunderlig-het, som vi b