Skolelederen
24.09.2018
- Profesjonelt arbeid i skolen innebærer ofte samarbeid i team på tvers av virksomheter, i det vi kan kalle grensesoner.
Slikt arbeid kan gi mange gevinster, men det medfører også utfordringer for de involverte. Aktørene som møtes kan skape noe nytt, men det kan også gå mye tid til å finne sine respektive roller og en arbeidsfordeling som er fornuftig.
Førsteamanuensis Ruth Jensen ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo har skrevet ei bok som gir innsikt i de prosessene som karakteriserer profesjonelt teamarbeid med skoleforbedring i grensesoner. Boka er basert på Jensens doktorgrad, men også på doktorgraden til Kirsten Foshaug Vennebo ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved Universitetet i Tromsø/Norges Arktiske Universitet. Hun har skrevet to av kapitlene i boka.
Basert på empiriske eksempler fra samtaler i tre team, som arbeidet med skoleforbedring, tar boka for seg ulike aspekter ved profesjonelt arbeid i grensesoner. Aspekter som belyses er for eksempel utvikling av felles fokus, bruk av redskaper, arbeidsdeling og ekspansiv læring. Vennebo har bidratt med kapitler om aktualisering og realisering av innovativt arbeid og om utøvelse av ledelse. Dette er beskrevet grundig i boka.
Forskjell i kulturhistoriske tradisjoner
- De to forskningsprosjektene som boka henter empiri fra har mange likhetstrekk. De har et kvalitativt design, og begge forskerne har studert aspe
Gå til medietFørsteamanuensis Ruth Jensen ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo har skrevet ei bok som gir innsikt i de prosessene som karakteriserer profesjonelt teamarbeid med skoleforbedring i grensesoner. Boka er basert på Jensens doktorgrad, men også på doktorgraden til Kirsten Foshaug Vennebo ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved Universitetet i Tromsø/Norges Arktiske Universitet. Hun har skrevet to av kapitlene i boka.
Basert på empiriske eksempler fra samtaler i tre team, som arbeidet med skoleforbedring, tar boka for seg ulike aspekter ved profesjonelt arbeid i grensesoner. Aspekter som belyses er for eksempel utvikling av felles fokus, bruk av redskaper, arbeidsdeling og ekspansiv læring. Vennebo har bidratt med kapitler om aktualisering og realisering av innovativt arbeid og om utøvelse av ledelse. Dette er beskrevet grundig i boka.
Forskjell i kulturhistoriske tradisjoner
- De to forskningsprosjektene som boka henter empiri fra har mange likhetstrekk. De har et kvalitativt design, og begge forskerne har studert aspe