AddToAny

PROFESJONELT SAM ARBEID PÅ TVERS

PROFESJONELT SAM ARBEID PÅ TVERS
- Profesjonelt arbeid i skolen innebærer ofte samarbeid i team på tvers av virksomheter, i det vi kan kalle grensesoner.
Slikt arbeid kan gi mange gevinster, men det medfører også utfordringer for de involverte. Aktørene som møtes kan skape noe nytt, men det kan også gå mye tid til å finne sine respektive roller og en arbeidsfordeling som er fornuftig.
Førsteamanuensis Ruth Jensen ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo har skrevet ei bok som gir innsikt i de prosessene som karakteriserer profesjonelt teamarbeid med skoleforbedring i grensesoner. Boka er basert på Jensens doktorgrad, men også på doktorgraden til Kirsten Foshaug Vennebo ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved Universitetet i Tromsø/Norges Arktiske Universitet. Hun har skrevet to av kapitlene i boka.
Basert på empiriske eksempler fra samtaler i tre team, som arbeidet med skoleforbedring, tar boka for seg ulike aspekter ved profesjonelt arbeid i grensesoner. Aspekter som belyses er for eksempel utvikling av felles fokus, bruk av redskaper, arbeidsdeling og ekspansiv læring. Vennebo har bidratt med kapitler om aktualisering og realisering av innovativt arbeid og om utøvelse av ledelse. Dette er beskrevet grundig i boka.

Forskjell i kulturhistoriske tradisjoner
- De to forskningsprosjektene som boka henter empiri fra har mange likhetstrekk. De har et kvalitativt design, og begge forskerne har studert aspe
Gå til mediet

Flere saker fra Skolelederen

En dansk undersøkelse viser at det er et markant fall i hvor mye barn og unge er fysisk sammen med jevnaldrende venner.
Skolelederen 15.02.2023
? Tid: 26 - 27. april 2023 ? Sted: Scandic Oslo Airport Hotel fra 26. - 27. april 2023. ? Pris for medlemmer av Skolelederforbundet: 3.300 kroner. Pris for ikke-medlemmer: 4 300 kroner.
Skolelederen 15.02.2023
Barn fra lavere sosiale lag faller oftere gjennom i skole og arbeidsliv. Nå setter regjeringen ned en ekspertgruppe som skal se på hvordan barnehager, skoler og SFO kan bidra mer til å jevne ut sosiale forskjeller.
Skolelederen 15.02.2023
André Løvaas har vært hovedtrener for det norske Baker og konditorlandslaget. Nå er det lærlingene i Åpent bakeri som får nyte godt av kunnskapen hans. I tillegg til bakerfaget er det særlig to ting han lærer dem: At de må ta ansvar for egen læring og at de må våge å gjøre feil.
Skolelederen 15.02.2023
92 prosent av førsteklassingene deltar nå i skolefritidsordningen (SFO), en økning fra 83 prosent høsten 2021.
Skolelederen 15.02.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt