
Denne meldingen skal være med å danne grunnlag for ny rammeplan i barnehagen. Ifølge "Det store norske leksikon" er ordet utbytte et samfunnsøkonomisk begrep som kan være synonymt med bytte, fortjeneste og gevinst. Hvordan skal dette begrepet være med å kvalitetssikre barnehagene?
Vi støtter oss bak regjeringens ønske om å sikre og bedre kvaliteten i barnehagene. Det vil gi et "bedre grunnlag for kommunens og fylkesmannens tilsyn med barnehagens innhold" (St. mld19, s 27). Dagens barnehager bygger på den nordiske barnehagemodellen, som vil si et helhetlig læringsperspektiv der lek står i sentrum og at barndommen har en egenverdi.
Det står i stortingsmeldingen at alle skal ha et best mulig læringsutbytte. Hvilke forventninger skal vi ha til barns utbytte? Hvem definerer hva et godt nok utbytte er? Gagner det barna eller samfunnet? Vi mener grunnen til at regjeringen ønsker et tydeligere målbart utbytte for barn i barnehagen, er at forskningen stortinget lener seg