Dagligvarehandelen
21.10.2025
Prisjegersaken har fortsatt å rulle videre i 2025, og det er ennå ikke satt et punktum. Etter at Konkurranseklagenemda avviste kjedenes klager, blir neste stopp lagmannsretten.
Men vi starter i januar. Da kom nemlig Konkurransetilsynet med godt nytt til dagligvarekjedene. Tilsynet hadde nemlig ferdigstilt en kartlegging av kjedenes marginer for årene 2020-2023, og konklusjonen var klar: kjedene tjener minst på egne merkevarer (emv). Konkurransetilsynet fant at dagligvarekjedenes overordnede bruttomargin for emv var 12 prosentpoeng lavere enn for utvalget av merkevareprodukter som var kartlagt. Kartleggingen viste også at kjedens bruttomargin på sjokolade og snacks lå på over 40 prosent i perioden for både emv og industriens merkevarer, mens den lå nær null for salg av kjøtt (emv).
DYRTIDEN TAR PÅ
Dyrtiden er krevende for mange husholdninger. I januar kom en Sifo-undersøkelse der hver tiende nordmann oppga at de sliter med matvareprisene. Sifo-rapporten viste at 18 prosent av husholdningene var å finne i kategorien «økonomisk utrygge hushold». I 2021 gjaldt dette 7 prosent.
MCDONALD'S PÅ ESSO
McDonald's har inngått en avtale med Esso-eier Certas Energy Norway om å åpne nye restauranter på minst syv av Esso-stasjonene langs norske veier de neste par årene. De aller første McDonald's-restaurantene i samarbeid med Esso-kjeden er planlagt på Hvervenkastet i Hønefoss og i Bø. De resterende lokasjonene er også under arbeid.
ARRANGERTE «KINDNESS WEEK» Circle K arrangerte «Kindness week» med mål om å bevisstgjøre ufine kunder på oppførselen sin. I en undersøkelse Opinion har gjennomført for Circle K svarer mer enn halvparten at de har observert kunder som har trakassert serviceansatte. I samme undersøkelse svarer én av fem nordmenn at de nøler med å anbefale en karriere i servicebransjen på grunn av mobbing og sjikane fra kunder.
EGGMANGEL OG TILBAKETREKKING
Det er stadig vekk eggmangel i Norge, og i fjor var importen rekordhøy. Høy blir den trolig i år, også, etter at over 670 tonn egg i februar må
Gå til medietDYRTIDEN TAR PÅ
Dyrtiden er krevende for mange husholdninger. I januar kom en Sifo-undersøkelse der hver tiende nordmann oppga at de sliter med matvareprisene. Sifo-rapporten viste at 18 prosent av husholdningene var å finne i kategorien «økonomisk utrygge hushold». I 2021 gjaldt dette 7 prosent.
MCDONALD'S PÅ ESSO
McDonald's har inngått en avtale med Esso-eier Certas Energy Norway om å åpne nye restauranter på minst syv av Esso-stasjonene langs norske veier de neste par årene. De aller første McDonald's-restaurantene i samarbeid med Esso-kjeden er planlagt på Hvervenkastet i Hønefoss og i Bø. De resterende lokasjonene er også under arbeid.
ARRANGERTE «KINDNESS WEEK» Circle K arrangerte «Kindness week» med mål om å bevisstgjøre ufine kunder på oppførselen sin. I en undersøkelse Opinion har gjennomført for Circle K svarer mer enn halvparten at de har observert kunder som har trakassert serviceansatte. I samme undersøkelse svarer én av fem nordmenn at de nøler med å anbefale en karriere i servicebransjen på grunn av mobbing og sjikane fra kunder.
EGGMANGEL OG TILBAKETREKKING
Det er stadig vekk eggmangel i Norge, og i fjor var importen rekordhøy. Høy blir den trolig i år, også, etter at over 670 tonn egg i februar må


































































































