Magma
18.08.2020
FINNES DER EN indikator på lederskap som henger sammen med bedrifters produktivitet og fortjeneste?
Svaret er arbeidsengasjement, som har vist seg å være en faktor som har signifikant sammenheng med bedrifters produktivitet og lønnsomhet. Internasjonal forskning viser at bedrifter som skårer i toppkvartilen av engasjementsskalaen, er 17 prosent mer produktive og 21 prosent mer lønnsomme enn de i laveste kvartil.
Så gir neste spørsmål seg selv: Hvordan øker man arbeidsengasjementet hos medarbeiderne?
Gallup-tall basert på forskning fra 142 land og 180 millioner arbeidstakere har vist at bare 20 prosent av arbeidstakerne globalt er aktivt engasjerte i jobben sin, det vil si at de har motivasjonsgiret på, er dedikerte, involverte og entusiastiske til arbeidet, og ser etter nye og bedre måter å oppnå bedre resultater for bedriftene på. De er også mer innovative. Dette er de ansatte som skaper vekst og nye kunder for bedriften.
Dernest har vi hele 60 prosent av arbeidstakerne som jobber jevnt og trutt, men som ikke er spesielt engasjerte i jobben sin. De møter opp, er ikke uvennlige eller forstyrrende, men bryr seg ikke om å skape nye kunder eller øke produktivitet, fortjeneste eller innovative løsninger for bedriften. De tenker mest på lunsjen, neste pause eller ferien de skal ha, og er i stor grad utsjekket mentalt.
Til slutt har vi de rundt 20 prosentene som benevnes
aktivt uengasjert, og som gjør omtrent det motsatte av de aktivt engasjerte. De opptar lederes tid, er mer borte, har flere kvalitetsdefekter og bruker mye tid på å kose seg med misnøye.
Siden ledelse er å skape resul
Gå til medietSå gir neste spørsmål seg selv: Hvordan øker man arbeidsengasjementet hos medarbeiderne?
Gallup-tall basert på forskning fra 142 land og 180 millioner arbeidstakere har vist at bare 20 prosent av arbeidstakerne globalt er aktivt engasjerte i jobben sin, det vil si at de har motivasjonsgiret på, er dedikerte, involverte og entusiastiske til arbeidet, og ser etter nye og bedre måter å oppnå bedre resultater for bedriftene på. De er også mer innovative. Dette er de ansatte som skaper vekst og nye kunder for bedriften.
Dernest har vi hele 60 prosent av arbeidstakerne som jobber jevnt og trutt, men som ikke er spesielt engasjerte i jobben sin. De møter opp, er ikke uvennlige eller forstyrrende, men bryr seg ikke om å skape nye kunder eller øke produktivitet, fortjeneste eller innovative løsninger for bedriften. De tenker mest på lunsjen, neste pause eller ferien de skal ha, og er i stor grad utsjekket mentalt.
Til slutt har vi de rundt 20 prosentene som benevnes
aktivt uengasjert, og som gjør omtrent det motsatte av de aktivt engasjerte. De opptar lederes tid, er mer borte, har flere kvalitetsdefekter og bruker mye tid på å kose seg med misnøye.
Siden ledelse er å skape resul