CLAUDE R. OLSEN FOTO: SVERRE JARILD
Da Stortinget i april 2019 vedtok at alle arbeidstakere med innskuddspensjonsordninger skulle få sin egen pensjonskonto fra 1. januar 2021, var det ikke klart hvordan dette skulle løses teknisk. Hensikten med egen pensjonskonto er at arbeidstakerne på en enkel måte skal få full oversikt over pensjonskapitalen, både fra nåværende og tidligere arbeidsforhold. Den enkelte skal også kunne flytte forvaltningen av pensjonsinnskuddene fra arbeidsgiverens pensjonsselskap til en selvvalgt leverandør.
For å at dette skal fungere for de rundt 1,5 millioner arbeidstakere som har innskuddspensjonsordning, trengs en infrastruktur der alle pensjonsaktørene er tilkoblet. Den jobben ga Finans Norge til Nets og EY etter en anbudsrunde.
KOM I MÅL UTEN STRESS
Om kvelden 31. januar 2021 satt en svært spent gjeng hos Nets og EY og fulgte nedtellingen til den nye plattformen. Pensjonskontoregisteret kom på lufta kl. 0000 1. februar.
- Det var en stor lettelse og fornøyelse å se og oppleve at systemet kom i full drift. I ukene etterpå har vi fulgt systemet med argusøyne og ser at trafikken går som den skal, sier prosjektleder for utviklingen av den nye plattformen Magnus Thune-Holm i Nets.
Han sier systemet allerede de to første ukene har hatt stor trafikk der mange arbeidstakere har gjort aktive valg og at «betydelig penger» er flyttet mellom aktørene, uten å ville gi konkrete tall.
NYBROTTSARBEID
Direktør for livsforsikring og pensjon i Finans Norge, Stefi Kierulf Prytz, sier at kompleksiteten nesten kan sammenliknes med clearingsystemet som vi har mellom banker.
- Her skal det gå informasjon og penger både når du b