«Etter å ha ringt nødtelefonene til både politiet og helsevesenet 90 ganger på fire timer fikk en mann i 50-årene telefonen beslaglagt av politiet.»
Bergens Tidende skrev om saken først.
- Dette er et mye større problem enn mange tror, og det krever utrolig mye ressurser, sier Kari Colling Westerbø, avdelingsoverlege på AMK-sentralen ved Oslo universitetssykehus, til Sykepleien.
De dekker en befolkning på 1,7 millioner personer og tar imot nødsamtaler på 113 fra Kongsvinger-regionen, Hurum, Østfold og Akershus fylke, i tillegg til Oslo. Over 30 prosent av Norges befolkning.
Vil pasientens beste
Westerbø har satt seg en rekke mål for å ta hånd om de hun kaller multibrukere. Det vil si personer som ofte ringer nødnummeret med ikke-akutte problemstillinger.
Westerbø sier at alle samtaler skal besvares og vurderes. Noen av multibrukerne settes direkte til legevakten etter en rask avklaring.
Over 100 multibrukere i Oslo
- Vi har mange multibrukere og vi bruker mye tid på dem. Bare her i Oslo har vi over 100 stykker, forteller Westerbø.