Bedre Skole
16.11.2018
Edvard Befring De pedagogiske kvalitetene Løfterike muligheter for barn og unge Universitetsforlaget AV KIRSTEN FLATEN DOSENT VED HØGSKULEN PÅ VESTLANDET
174 sider
Edvard Befring starter sin nye bok med en gjennomgang av pedagogikken og opplæringens lange historie. Røttene trekkes tilbake til flere hundreår før vår tidsregning, med kineseren Konfutse som oppfordret til å gi den oppvoksende generasjon omsorgsfull oppfostring og opplæring. Her ble gode rollemodeller gitt den største betydning, og både foreldre og samfunnets ledere ble pålagt ansvar. Også vår mer nærliggende folketro med sine tussefolk og vetter får en plass i det å forklare pedagogikk, og den oppdragende rollen som ligger i det.
Barns potensial
Troen på barns og unges løfterike potensial går som en rød tråd gjennom boken, og det er i dette barn skal møtes med positive forventninger. Det er her de som skal være sammen med unge, kan finne en måte å løse opp vanskelige situasjoner på, og påvi
Gå til medietEdvard Befring starter sin nye bok med en gjennomgang av pedagogikken og opplæringens lange historie. Røttene trekkes tilbake til flere hundreår før vår tidsregning, med kineseren Konfutse som oppfordret til å gi den oppvoksende generasjon omsorgsfull oppfostring og opplæring. Her ble gode rollemodeller gitt den største betydning, og både foreldre og samfunnets ledere ble pålagt ansvar. Også vår mer nærliggende folketro med sine tussefolk og vetter får en plass i det å forklare pedagogikk, og den oppdragende rollen som ligger i det.
Barns potensial
Troen på barns og unges løfterike potensial går som en rød tråd gjennom boken, og det er i dette barn skal møtes med positive forventninger. Det er her de som skal være sammen med unge, kan finne en måte å løse opp vanskelige situasjoner på, og påvi