Magasinet for fagorganiserte
24.11.2021
Fredagens siste jobb var gjort. Det var bare transportetappen hjem som gjensto.
Fredag 29. november 2019 klokka 15:47
mottar Hovedredningssentralen Nord-Norge en nødmelding fra Kystradioen, om at et fartøy er i umiddelbar fare. De har mottatt nødmelding fra en arbeidsbåt tilhørende oppdrettsselskapet Lovundlaks AS. Meldingen går ut på at to personer er utenfor kontakt, mellom øygruppa Måvær og tettstedet Sleneset på Solværøyene på vei til øya Lovund i Lurøy kommune på Helgelandskysten.
Hovedredningssentralen setter umiddelbart i gang søk og redningsoperasjon. De setter alltid i gang for «worst case», med varsling til redningsskøyter, kystvaktfartøy og andre som måtte befinne seg i området.
Denne fredagen blir blant annet et Sea King redningshelikopter i Bodø alarmert klokka 15:52 og er i lufta etter 15 minutter. Meldingen er også sendt som Mayday Relay over maritime radiosamband, altså varsling videre til andre fartøy som befinner seg i området.
Dagen før har meteorologene meldt at det vil blåse opp utpå ettermiddagen fredag. Det gjør at daglig leder av Lovundlaks gir beskjed om at røkterne skal dra med flere arbeidsbåter ut til anlegget på Måvær der en brønnbåt skal komme for å hente slaktefisk. Med flere arbeidsbåter og flere folk vil jobben gå fortere og de kan komme seg vel i havn før det skal blåse opp.
Et nytt værvarsel fredag morgen melder at vinden vil blåse opp tidligere på ettermiddagen med stiv kuling ved 16-tida og full storm om kvelden. Daglig leder er i kontakt med røkterne flere ganger og gir beskjed om at bare det nødvendigste arbeidet skal gjøres. Det er å bistå brønnbåten og så sørge for å krysse det verste havstykket over Sjona før vinden øker på.
De seks røkterne som skal bistå brønnbåten denne dagen, var på andre oppdrag før de på formiddagen kommer til Måvær-anlegget fordelt på tre av båtene til Lovundlaks.
To kommer i arbeidsbåten MS Lunderøy og to i MS Vardeskjær II, begge katamaraner bygd i aluminium med dekk for last og utrustet med kran.
De to siste røkterne bruker arbeidsbåten Smolten, en plastbåt av typen Polarcirkel 28 fot, eller 8,53 meter lang, med førerhus og innenbordsmotor. Smolten brukes vanligvis for å komme raskt mellom anleggene.
Fredag 29. november klokka 13 kommer brønnbåten til Måvær-anlegget og seiler derfra kokka 14:45. Det er fint vær og smul sjø på formiddagen og første del av ettermiddagen. Klokka 14 måler målestasjonene på Sleneset lett vestlig bris mellom 3,9 og 5,2 meter per sekund.
Klokka 14:45 ser daglig leder fra Lovund en svart værfront i havet mot vest. Han forstår at uværet er på vei tidligere enn ventet og prøver å ringe en av røkterne på Smolten. Deretter sender han meldinger til de to om bord at de må vurdere en annen, mindre utsatt vei tilbake om været blir dårligere.
Etter at røktern
Les opprinnelig artikkelmottar Hovedredningssentralen Nord-Norge en nødmelding fra Kystradioen, om at et fartøy er i umiddelbar fare. De har mottatt nødmelding fra en arbeidsbåt tilhørende oppdrettsselskapet Lovundlaks AS. Meldingen går ut på at to personer er utenfor kontakt, mellom øygruppa Måvær og tettstedet Sleneset på Solværøyene på vei til øya Lovund i Lurøy kommune på Helgelandskysten.
Hovedredningssentralen setter umiddelbart i gang søk og redningsoperasjon. De setter alltid i gang for «worst case», med varsling til redningsskøyter, kystvaktfartøy og andre som måtte befinne seg i området.
Denne fredagen blir blant annet et Sea King redningshelikopter i Bodø alarmert klokka 15:52 og er i lufta etter 15 minutter. Meldingen er også sendt som Mayday Relay over maritime radiosamband, altså varsling videre til andre fartøy som befinner seg i området.
Dagen før har meteorologene meldt at det vil blåse opp utpå ettermiddagen fredag. Det gjør at daglig leder av Lovundlaks gir beskjed om at røkterne skal dra med flere arbeidsbåter ut til anlegget på Måvær der en brønnbåt skal komme for å hente slaktefisk. Med flere arbeidsbåter og flere folk vil jobben gå fortere og de kan komme seg vel i havn før det skal blåse opp.
Et nytt værvarsel fredag morgen melder at vinden vil blåse opp tidligere på ettermiddagen med stiv kuling ved 16-tida og full storm om kvelden. Daglig leder er i kontakt med røkterne flere ganger og gir beskjed om at bare det nødvendigste arbeidet skal gjøres. Det er å bistå brønnbåten og så sørge for å krysse det verste havstykket over Sjona før vinden øker på.
De seks røkterne som skal bistå brønnbåten denne dagen, var på andre oppdrag før de på formiddagen kommer til Måvær-anlegget fordelt på tre av båtene til Lovundlaks.
To kommer i arbeidsbåten MS Lunderøy og to i MS Vardeskjær II, begge katamaraner bygd i aluminium med dekk for last og utrustet med kran.
De to siste røkterne bruker arbeidsbåten Smolten, en plastbåt av typen Polarcirkel 28 fot, eller 8,53 meter lang, med førerhus og innenbordsmotor. Smolten brukes vanligvis for å komme raskt mellom anleggene.
Fredag 29. november klokka 13 kommer brønnbåten til Måvær-anlegget og seiler derfra kokka 14:45. Det er fint vær og smul sjø på formiddagen og første del av ettermiddagen. Klokka 14 måler målestasjonene på Sleneset lett vestlig bris mellom 3,9 og 5,2 meter per sekund.
Klokka 14:45 ser daglig leder fra Lovund en svart værfront i havet mot vest. Han forstår at uværet er på vei tidligere enn ventet og prøver å ringe en av røkterne på Smolten. Deretter sender han meldinger til de to om bord at de må vurdere en annen, mindre utsatt vei tilbake om været blir dårligere.
Etter at røktern