Det glitrer i røde, gule, grønne og blå regnklær, klokka har ringt og alle skal inn. Vi får gå i forveien, og møter de fire praksisstudentene fra 3. år på lærerutdanningen trinn 1-7 på OsloMet, Margrethe Hellerud, Simon Hansen, Emilie Anthonsen og Emilie Hviding.
Vi får være med på starten av dagen og skal få være flue på veggen i matematikktimene til en andreklasse, de skal jobbe med addisjon og tiervenner får vi vite.
Det viktigste er å skape et trygt læringsmiljø for elevene. I det hele tatt at de føler seg trygge både på skolen og i klasserommet. At de tør å feile og at de tør å si fra når det er noe de ikke forstår, Fire lærerstudenter i praksis Rykkinn skole og OsloMet
Det er tre paralleller på andre trinn, og kontaktlærer for klassen vi skal få følge er Astri Bartnes. Hun møter elevene sine ute i garderoben og hjelper dem med å få av seg klær og komme seg mot klasserom. Vel fremme venter elevene og håndhilser på læreren på vei inn i klasserommet. Vel inne stiller barna seg bak stolene sine, hilser igjen, men nå samla på læreren, og setter seg til ved pultene sine.
Det er tid for god morgen sang, og gjennomgang av dagens timeplan.
I andreklassen vi besøker er det noen regler. Man må rekke opp hånda for å få lov til å snakke, man er stille når man jobber, og trenger man hjelp eller vil si noe rekker man opp hånda. Når læreren klapper, klapper alle med og gjør seg klar til å lytte. Klappingen betyr at det kommer en beskjed.
Alle bryr seg med lærerne
De siste 40 årene har den norske skolen og lærerutdanningen vært underlagt et reformvelde i 100-millionersklassen ingen andre profesjoner har sett maken til. Men har man fått til de endringene man ønsket? Og hvis ikke, hvor gikk det galt?
Det er ingen yrkesgruppe i Norge som er så omtalt og utskjelt som lærerne. Ingen yrkesgruppe som alle mener så mye om og som alle gjerne vil fortelle hvordan skal gjøre jobben sin, det være seg politiker, foreldre og foresatte.
Er skolen virkelig så vanskelig å endre som mange sier?
- Kulturen sitter i veggene og selv om hele personalet skiftes ut, så skjer det ikke store endringer, får vi høre fra erfarne lærere som har jobbet på ulike skoler.
Men er lærere lite endringsvillige, eller skyldes motstanden mot nye pålegg at de har blitt overdynget med en rekke pålegg gjennom en årrekke, og kanskje de