Handikapnytt
20.02.2020
I 20 år har Brukerombudet i Fredrikstad talt enkeltmenneskets sak i møtet med systemer, tjenester og paragrafer. De beste løsningene finnes ofte lokalt, mener de fire på kontoret som i fjor håndterte hele 800 enkeltsaker.
ens det er sikkerhetssluser og streng adgangskontroll til de fleste Navkontorer, står døra til Brukerombudet i Fredrikstad ulåst. Hvem som helst kan gå rett inn. Og hvem som helst kan få hjelp, råd og veiledning. Den eneste betingelsen er at du er en av de 82.301 innbyggerne i Fredrikstad kommune.
Rett nok er det vektertjeneste og alarmknapper her også. Men de blir stort sett aldri brukt, til tross for at en og annen av dem som oppsøker Brukerombudet, faktisk er blitt utestengt fra Nav-kontoret rett over elva.
- Mange er frustrerte, lei seg eller bekymret når de kommer hit. Kanskje står de overfor å miste ytelser som de trenger for å klare seg. Da skal de oppleve oss som støttespillere, at vi er noen som spiller på lag. Her skal folk kunne føle seg trygge, forteller Anne Eilen Temte, rådgiver hos brukerombudet.
Tverrpolitisk i to tiår
Det kommunale brukerombudet i Fredrikstad var ikke enestående i starten. Flere kommuner opprettet liknende tilbud rundt årtusenskiftet, som et svar på en stadig mer komplisert forvaltning. Men de færreste av de kommunale ombudene har overlevd kommunale budsjettkutt.
Ombudet i Fredrikstad har altså holdt stand i to tiår, som et uavhengig organ som skal ivareta rettighetene til brukere og pårørende i møte med det offentlige tjenesteapparatet på både kommunalt, fylkeskommunalt og statlig nivå.
Funksjonshemmede, eldre og syke er blant brukergruppene. Det samme er mottakere av sosialtjenester og mottakere av trygdeytelser.
Alle eldre i Fredrikstad kommune får brev fra brukerombudet når de fyller 75 år med informasjon om hvilke rettigheter de har, og med tilbud om hjemmebesøk.
- Jeg er stolt av at bystyret i Fredrikstad enstemmig og tverrpolitisk har valgt å opprettholde en slik tjeneste i så lang tid, til tross for at den ikke er lovpålagt, sier brukerombud Barbro Wærnes.Fri og uavhengig rolle
I 2019 håndterte de fire ansatte mer enn 800 saker, en økning på rundt 20
Gå til medietRett nok er det vektertjeneste og alarmknapper her også. Men de blir stort sett aldri brukt, til tross for at en og annen av dem som oppsøker Brukerombudet, faktisk er blitt utestengt fra Nav-kontoret rett over elva.
- Mange er frustrerte, lei seg eller bekymret når de kommer hit. Kanskje står de overfor å miste ytelser som de trenger for å klare seg. Da skal de oppleve oss som støttespillere, at vi er noen som spiller på lag. Her skal folk kunne føle seg trygge, forteller Anne Eilen Temte, rådgiver hos brukerombudet.
Tverrpolitisk i to tiår
Det kommunale brukerombudet i Fredrikstad var ikke enestående i starten. Flere kommuner opprettet liknende tilbud rundt årtusenskiftet, som et svar på en stadig mer komplisert forvaltning. Men de færreste av de kommunale ombudene har overlevd kommunale budsjettkutt.
Ombudet i Fredrikstad har altså holdt stand i to tiår, som et uavhengig organ som skal ivareta rettighetene til brukere og pårørende i møte med det offentlige tjenesteapparatet på både kommunalt, fylkeskommunalt og statlig nivå.
Funksjonshemmede, eldre og syke er blant brukergruppene. Det samme er mottakere av sosialtjenester og mottakere av trygdeytelser.
Alle eldre i Fredrikstad kommune får brev fra brukerombudet når de fyller 75 år med informasjon om hvilke rettigheter de har, og med tilbud om hjemmebesøk.
- Jeg er stolt av at bystyret i Fredrikstad enstemmig og tverrpolitisk har valgt å opprettholde en slik tjeneste i så lang tid, til tross for at den ikke er lovpålagt, sier brukerombud Barbro Wærnes.Fri og uavhengig rolle
I 2019 håndterte de fire ansatte mer enn 800 saker, en økning på rundt 20