Arkitektur N
06.02.2018
Historien om Nydalens reise fra industri til urbant senter startet med en T-bane-stasjon i 2003. Femten år senere blir utvidelsen av stasjonen et bilde på hvor langt det er frem til drømmen om en moderne, bærekraftig bydel.
Det er ikke hver dag man står stille midt i inngangspartiet på en tbanestasjon. Alle rundt meg har et sted de skal, og for dem er Nydalen stasjon bare et sted de passerer gjennom. Men jeg har kommet dit jeg skulle i dag, og står ganske stille blant en masse folk i bevegelse mens jeg betrakter både omgivelsene på innsiden av veggene av sort basalt og menneskene som haster gjennom dem.
Mange av passasjerene går ut mot Handelshøyskolen BI. Noen går ut mot nord til den nye sykkelparkeringen, men det er ganske få, da det bare står tre sykler der. Det strømmer folk opp fra den berømte rulletrappa, som ikke lenger skifter farge underveis. Men uansett hvilken vei de velger når de kommer opp i hallen, har de ankommet Nydalen.
Økt kapasitet
T-banestasjonen i Nydalen, tegnet av Kristin Jarmund Arkitekter i 2003, har vært helt sentral for bydelens vekst og utvikling. Da den ble åpnet, var stasjonen et av tre nye stopp på den kommende t-baneringen. Storo stasjon åpnet samme år og ringen ble komplett i 2006, da Sinsen stasjon var ferdig. Men det var bare i Nydalen stasjonen kom som del av en storstilt byutviklingsstrategi.
Stasjonen ble bygget med kapasitet for 900 brukere, men det reelle brukertallet oversteg raskt dette og i rushtiden ble det ganske trangt. Oslos kommuneplan satset hardt på knutepunktutvikling, og Nydalen ble snart selve flaggskipet, mye takket være nettopp t-banen. Den nye stasjonen har kapasitet til 1200 besøkende. Dette har arkitektene oppnådd ved å bedre rømningsveiene, legg
Gå til medietMange av passasjerene går ut mot Handelshøyskolen BI. Noen går ut mot nord til den nye sykkelparkeringen, men det er ganske få, da det bare står tre sykler der. Det strømmer folk opp fra den berømte rulletrappa, som ikke lenger skifter farge underveis. Men uansett hvilken vei de velger når de kommer opp i hallen, har de ankommet Nydalen.
Økt kapasitet
T-banestasjonen i Nydalen, tegnet av Kristin Jarmund Arkitekter i 2003, har vært helt sentral for bydelens vekst og utvikling. Da den ble åpnet, var stasjonen et av tre nye stopp på den kommende t-baneringen. Storo stasjon åpnet samme år og ringen ble komplett i 2006, da Sinsen stasjon var ferdig. Men det var bare i Nydalen stasjonen kom som del av en storstilt byutviklingsstrategi.
Stasjonen ble bygget med kapasitet for 900 brukere, men det reelle brukertallet oversteg raskt dette og i rushtiden ble det ganske trangt. Oslos kommuneplan satset hardt på knutepunktutvikling, og Nydalen ble snart selve flaggskipet, mye takket være nettopp t-banen. Den nye stasjonen har kapasitet til 1200 besøkende. Dette har arkitektene oppnådd ved å bedre rømningsveiene, legg