- Alle skal inn i skolen, og normalskolen skal tilpasse seg. Derfor har vi valgt å satse på annen kompetanse i tillegg til lærere, sier rektoren som går utradisjonelle veier for at flere elever skal bli sett og verdsatt.
Jeg føler det har blitt mer krav for de unge. Vi hadde de såkalte råtassene før, unger vi visst hvor vi hadde. Nå har det blitt flere med psykiske problemer.
Kjellaug Egeland, miljøarbeider og tillitsvalgt ved Gjesdal ungdomsskole
Gjesdal ungdomsskole har 370 elever, 60 ansatte og av dem er 14 miljøarbeidere og miljøterapeuter. Rektor Trond Niemi har vært rektor på skolen i over seks år, og på den tiden har han doblet antallet miljøarbeidere og miljøterapeuter.
Han sier han ikke kjenner til andre skoler med så mange ansatte i denne yrkesgruppen.
Stillerom i friminuttet
Skolen har et stort allrom med scene og glasstak over. Her er sitteplassene mange og hit strømmer elevene når spisepausen i klasserommet er over. Et oppholdsrom ved siden av har bordtennisbord hvor køene for å spille er lange.
Men det er ikke alle som klarer å være sammen med så mange i pausene. De kan bruke skolens stillerom, et eget rom for dem som synes det blir overveldende å være ute i friminuttet sammen med alle de andre.
Midt blant disse elevene sitter Kjellaug Egeland. Hun er miljøarbeider og tillitsvalgt for Fagforbundet på Gjesdalen ungdomsskole. For 23 år siden da hun begynte, var hun den eneste miljøarbeideren.
- Jeg føler det har blitt mer krav for de unge. Vi hadde de såkalte råtassene før, unger vi visst hvor vi hadde. Nå har det blitt flere med psykiske problemer. Vi lærer av hverandre og deler erfaringer, sier Egeland.
Hun synes dagene har blitt travlere og at de alle springer mer.
- Når jeg har vært på kurs med andre miljøarbeidere, blir de overrasket over å høre hvor mange vi er. De trenger oss alle i miljøgruppa, og vi kunne godt vært flere.
Mer rekker ikke Egeland å fortelle før skoleklokka ringer og Egeland må opp og ut av rommet sammen med en elev som skal følges til klasserommet.
Miljøarbeider i Oslo-skolen: - Elevene trenger flere voksne og en trygg skolehverdag
Artikkelen fortsetter under bildet:
GODE RELASJONER: Etter matfri møtes flesteparten av elever i allrommet på Gjesdal ungdomsskole. Rektor Trond Niemi og miljøterapeut Mona Bolstad ønsker å se hver enkelt av elevene. Både de som klarer seg godt og de som sliter.
Kjetil Alsvik
Satser på de høyskoleutdannede
Rektor Trond Niemi forteller at skolen har bevisst valgt å knytte til seg flere høyskoleutdannede barnevernspedago


































































































