Dagligvarehandelen
13.12.2016
Den originale Heinz tomatketchup fyller 140 år i år.
I Norske butikkhyller har vi ikke hatt Heinz tomatketchup like lenge - trolig var det få her til lands som visste hva tomatketchup var i 1876. Det er dessuten ikke mange merkevarer i norsk dagligvarehandel som har eksistert i 140 år eller mer.
Heinz tomatketchup var imidlertid på plass i hyllene lenge før Haugen-Gruppen fikk ansvar for Heinz-merket i 1989, dog i små kvanta. For 26 år siden hadde verdens mest kjente ketchup en markedsandel på 0,3 prosent i Norge. Fem år senere, i 1994, var andelen oppe i 16 prosent, og i de senere årene har andelen ligget på mellom 20 og 22 prosent i verdi, ifølge tall fra Haugen-Gruppen.
Ville vise kvaliteten
Amerikaneren Henry J. Heinz dyrket mye forskjellig i kjøkkenhagen sin. I 1869 begynte han å selge sin pepperrot-saus (horseraddi
Gå til medietHeinz tomatketchup var imidlertid på plass i hyllene lenge før Haugen-Gruppen fikk ansvar for Heinz-merket i 1989, dog i små kvanta. For 26 år siden hadde verdens mest kjente ketchup en markedsandel på 0,3 prosent i Norge. Fem år senere, i 1994, var andelen oppe i 16 prosent, og i de senere årene har andelen ligget på mellom 20 og 22 prosent i verdi, ifølge tall fra Haugen-Gruppen.
Ville vise kvaliteten
Amerikaneren Henry J. Heinz dyrket mye forskjellig i kjøkkenhagen sin. I 1869 begynte han å selge sin pepperrot-saus (horseraddi


































































































