Synkron
17.10.2020
Stortinget har vedtatt Kompetansereformen. Kompetansegapet skal tettes igjen. Mottoet er å skape mer og inkludere flere. Gjennomgangstonen i reformen er at vi må lære hele livet for å holde tritt med utviklingen.
Tiltakene er mange og sikter vidt og bredt. Det er som et stort lappeteppe av tiltak som skal dekke hele arbeidslivet med en mengde små og store ruter i hele fargespekteret. Ingen skal behøve å stå utenfor og kjenne seg utdatert, fastslås det fra Kunnskapsdepartementet og Stortinget. Reformen er ambisiøs, veldig ambisiøs.
TIL SYVENDE OG SIST
Synkron spør ansvarlig statsråd, Henrik Asheim (H) om hvem som har fått «prosjektlederansvaret» for Kompetansereformen.
Hvem skal sørge for den praktiske gjennomføringen og være den som om noen år skal avgi rapport om hvorvidt målene er nådd?
- Kompetanseformen har tiltak på alle nivåer i utdanningssystemet, og det er derfor flere som er involvert i den praktiske gjennomføringen. Blant annet er det flere direktorater som samarbeider om flere av tiltakene. Men til syvende og sist er det jo vi i Kunnskapsdepartementet som er ansvarlige for å følge opp at vi når de målene vi har satt oss, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Asheim.
MODULER OG FLEKSIBILITET
Kompetansereformen slår fast at utdanningssystemet ikke er godt nok tilpasset et arbeidsliv med økende behov for vedlikehold og oppdatering av kompetanse. Målet er at det skal b
Gå til medietTIL SYVENDE OG SIST
Synkron spør ansvarlig statsråd, Henrik Asheim (H) om hvem som har fått «prosjektlederansvaret» for Kompetansereformen.
Hvem skal sørge for den praktiske gjennomføringen og være den som om noen år skal avgi rapport om hvorvidt målene er nådd?
- Kompetanseformen har tiltak på alle nivåer i utdanningssystemet, og det er derfor flere som er involvert i den praktiske gjennomføringen. Blant annet er det flere direktorater som samarbeider om flere av tiltakene. Men til syvende og sist er det jo vi i Kunnskapsdepartementet som er ansvarlige for å følge opp at vi når de målene vi har satt oss, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Asheim.
MODULER OG FLEKSIBILITET
Kompetansereformen slår fast at utdanningssystemet ikke er godt nok tilpasset et arbeidsliv med økende behov for vedlikehold og oppdatering av kompetanse. Målet er at det skal b