Arkitektnytt
03.05.2017
Vi står midt i vannspeilhagen i D. T. Suzukimuseet i Kanazawa, Japan. Plutselig får vi en umiddelbar trang til å være stille. Vi setter oss ned, og begynner å se utover. Eller er det innover vi ser? Og hva skyldes det?
Kanskje at vi er de eneste besøkende, fordi vi passet på å komme akkurat når museet åpnet, siden det vanligvis er kø for å gjøre alt i Japan.
Men kanskje har det også noe med arkitekturen å gjøre. Kanskje skyldes det klukkingen i vannet eller hvordan trærne som brer seg over muren på andre siden av vannspeilet skaper et skyggespill på den hvite betongen, et skyggespill som vender seg om og gjentar seg på vannflaten. Her møter menneskets enkle og abstraherte former den komplekse og uhåndgripelige naturen, og skaper en bro mellom det ukjente inne i oss og det uforståelige utenfor oss.
Hva skyldes denne fasinasjonen for den japanske arkitekturen, slår det oss, og hva forteller dette om oss selv? Hva er hemmeligheten bak den ofte overmenneskelige skjønnheten man møter i Japan, en trang til estetisk fullkommenhet som fikk Anne Marie Levy, en norsk fransklærer som skrev om sin opplevelse av å bo i Japan på 60-tallet, til å utbryte: «Vi skulle egentlig alle sammen begå høytidelig selvmord og la landet og tingene være igjen alene, befolket av tause, svevende ånder. »
Japan er trolig det landet i Asia som har vært mest studert av norske arkitekter. Japansk estetikk, håndverk og kjærlighet til naturen har fasinert Vesten helt siden amerikanske krigsski
Gå til medietMen kanskje har det også noe med arkitekturen å gjøre. Kanskje skyldes det klukkingen i vannet eller hvordan trærne som brer seg over muren på andre siden av vannspeilet skaper et skyggespill på den hvite betongen, et skyggespill som vender seg om og gjentar seg på vannflaten. Her møter menneskets enkle og abstraherte former den komplekse og uhåndgripelige naturen, og skaper en bro mellom det ukjente inne i oss og det uforståelige utenfor oss.
Hva skyldes denne fasinasjonen for den japanske arkitekturen, slår det oss, og hva forteller dette om oss selv? Hva er hemmeligheten bak den ofte overmenneskelige skjønnheten man møter i Japan, en trang til estetisk fullkommenhet som fikk Anne Marie Levy, en norsk fransklærer som skrev om sin opplevelse av å bo i Japan på 60-tallet, til å utbryte: «Vi skulle egentlig alle sammen begå høytidelig selvmord og la landet og tingene være igjen alene, befolket av tause, svevende ånder. »
Japan er trolig det landet i Asia som har vært mest studert av norske arkitekter. Japansk estetikk, håndverk og kjærlighet til naturen har fasinert Vesten helt siden amerikanske krigsski