Utdanning
24.06.2016
- Hvis de yngste barna ikke får nok plass, er det vår oppgave å gi dem den plassen, sier barnehagebestyrer Ulrika Oterholm i Ås. Der drives de sju kommunale barnehagene etter italiensk barnehagefilosofi.
Klokka er 08.00 en tidlig morgen utenfor Søråsteigen barnehage i Ås kommune. Gresset er irrgrønt, og sola gjør det til en deilig junidag.
Barnehagebestyrerne Mette Langaard og Ulrika Oterholm viser entusiastisk frem de ulike rommene i barnehagen mens de snakker i munnen på hverandre om hvordan det hele ble til.
- Det begynte jo for nesten 10 år siden, avslører Langaard.
Reiste i Norden for å lære I forbindelse med rammeplanen for barnehagene som kom i 2005, ble både Langaard og Oterholm med i styringsgruppa for barnehagene i Ås kommune. Gruppa skulle undersøke hvordan de fremtidige kommunale barnehagene skulle se ut.
Langaard forteller at de oppfattet rammeplanen som bred. De slet med å finne ut hvordan de skulle innføre den i kommunen.
- Vi følte vi trengte en mer enhetlig profil enn det rammeplanen tilbød oss, fo
Gå til medietBarnehagebestyrerne Mette Langaard og Ulrika Oterholm viser entusiastisk frem de ulike rommene i barnehagen mens de snakker i munnen på hverandre om hvordan det hele ble til.
- Det begynte jo for nesten 10 år siden, avslører Langaard.
Reiste i Norden for å lære I forbindelse med rammeplanen for barnehagene som kom i 2005, ble både Langaard og Oterholm med i styringsgruppa for barnehagene i Ås kommune. Gruppa skulle undersøke hvordan de fremtidige kommunale barnehagene skulle se ut.
Langaard forteller at de oppfattet rammeplanen som bred. De slet med å finne ut hvordan de skulle innføre den i kommunen.
- Vi følte vi trengte en mer enhetlig profil enn det rammeplanen tilbød oss, fo