AddToAny

OG MER OM Å MESTRE

OG MER OM Å MESTRE
Stoppeklokkeomsorg har blitt et skjellsord i mange kommuner, noe politikere vil unngå gjennom å reformere hjemmetjenesten. I Oslo har reformen fått navnet Tillitsmodellen. Målet er å gjøre tjenestene mer brukerorienterte, så hva betyr det i praksis?
Hjelpepleier Barbro Storli Møien jobber som saksbehandler for hjemmetjenestedistriktet Årvoll i Bydel Bjerke. Hun erfarer at reformen har endret måten tjenester tildeles på.
- Den største endringen er kanskje at vi har blitt flinkere til å la bruker definere sitt eget behov, og sammen med bruker definere brukers egne ressurser for å finne riktig tjenestenivå, forklarer hun.
Før definerte saksbehandler tjenesten i detalj, i det som kalles bestiller-utfører modellen. Nå er det brukerens mål som tydeliggjøres i vedtaket. Det kan for eksempel være å klare å gå i trappa uten følge. Mange av de eldre i bydel Bjerke bor i bygårder uten heis. Da blir det et viktig mål for kunne være selvhjulpen i hverdagen.
Det er tjenesteutfører som underveis observerer endringer hos brukerne og melder ifra til saksbehandler. For eksempel at et mål er oppnådd, eller om behov for økt bistand. Derfor er det nå tettere samarbeid mellom saksbehandler og tjenesteansvarlig sykepleier. Blant annet er det ikke lenger saksbehandler som fastsetter tiden for hvor lenge hjemmesykepleien skal være ute hos brukerne.
- Det er en praksis som er baser
Gå til mediet

Flere saker fra Helsefagarbeideren

Kilde: SSB
Helsefagarbeideren 21.09.2020
Det snakkes for lite om livets sluttfase med pasienter. Helse- og omsorgstjenesten oppfordres av regjeringen til å gjennomføre såkalte forhåndssamtaler. Det vil bidra til å styrke pasientog brukermedvirkningen i planlegging og gjennomføring av lindrende behandling og omsorg.
Helsefagarbeideren 21.09.2020
Senter for omsorgsforskning nord ved UiT Norges arktiske universitet har undersøkt om bruk av helse og omsorgstjenester har sammenheng med etnisitet, kjønn, inntekts- og utdanningsnivå og bosted.
Helsefagarbeideren 21.09.2020
Til hjemmetjenesten selges mest standard helseuniform. Til boligtjenesten er det noe etterspørsel etter klær uten uniformpreg.
Helsefagarbeideren 21.09.2020
Siden 1979 har smerte vært definert slik av International Association for the Study of Pain:
Helsefagarbeideren 21.09.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt