Byggfakta
04.12.2018
Det nye veiprosjektet som strekker seg fra øya Litlesotra til vestre del av Bergensområdet, har fått navnet Sotrasambandet. Her skal blant annet en splitter ny firefelts hengebru bidra til bedre fremkommelighet for alle trafikantgrupper i et raskt voksende område med lange bilkøer i rushperiodene. Byggeprosjektet er komplisert og stiller høye krav til fleksible løsninger og systemer.
TIL GLEDE FOR de over 30 000 bilistene som daglig krysser Sotrabrua mellom Litlesotra og fastlandet, er det vedtatt en veiløsning som blant annet omfatter 9,4 kilometer med firefelts vei og en 950 meter lang hengebru med separat gang- og sykkelvei. Brua er planlagt ferdigstilt i 2024 og forventes å forbedre trafikkavviklingen i området betraktelig.
Kabler til besvær
I dag går det ni høyspentkabler i luftspenn akkurat der den nye brua skal reises. Før byggingen starter, må disse derfor omlegges i to tunneler på hver sin side av fjorden og under den eksisterende Sotrabrua. Arbeidet med å bygge kabeltunnelene er allerede godt i gang og gjøres av det Egersund-baserte entreprenørselskapet Bertelsen & Garpestad sammen med tsjekkiske Metrostav, som utfører en rekke veiprosjekter over hele Norge. Sotra-området rett utenfor Bergen opplever sterk vekst og har lenge hatt problemer med lange bilkøer og dårlig trafikkavvikling. Det nye Sotrasambandet har derfor vært svært etterlengtet blant regionens innbyggere.
- Trafikkapasiteten på veiene i området var sprengt for allerede 10-15 år siden. Arbeidet med kabeltunnelene blir gjort i et arbeidsfellesskap med det tsj
Gå til medietKabler til besvær
I dag går det ni høyspentkabler i luftspenn akkurat der den nye brua skal reises. Før byggingen starter, må disse derfor omlegges i to tunneler på hver sin side av fjorden og under den eksisterende Sotrabrua. Arbeidet med å bygge kabeltunnelene er allerede godt i gang og gjøres av det Egersund-baserte entreprenørselskapet Bertelsen & Garpestad sammen med tsjekkiske Metrostav, som utfører en rekke veiprosjekter over hele Norge. Sotra-området rett utenfor Bergen opplever sterk vekst og har lenge hatt problemer med lange bilkøer og dårlig trafikkavvikling. Det nye Sotrasambandet har derfor vært svært etterlengtet blant regionens innbyggere.
- Trafikkapasiteten på veiene i området var sprengt for allerede 10-15 år siden. Arbeidet med kabeltunnelene blir gjort i et arbeidsfellesskap med det tsj