Dagligvarehandelen
19.04.2016
Dagligvarebransjens Miljøforum (DMF) har utarbeidet en statistikk for fyllingsgrad i forbrukerpakningene. Kjedene håper statistikken kan motivere leverandørene til å produsere varer med mindre luft i emballasjen.
På dmf.no kan du laste ned en tabell over prosentvis vektet gjennomsnitt fyllingsgrad i 62 varegrupper i dagligvarebransjen. Tabellen oppdateres hvert halvår. , Andre halvår 2015 ble lagt ut i mars.
- Vi har arbeidet med optimalisering i så mange år, og det har vært mye synsing om for mye luft i emballasjen. Nå har vi endelig fått et konkret verktøy som både leverandører og handel kan dra nytte av. Et gjennombrudd for optimaliserings-arbeidet, sier prosjektleder Roar Getz i DMF til Dagligvarehandelen.
Lufta ut av varestrømmen Bak DMF står alle kjedene, som samstemt oppfordrer leverandørene til å bruke statistikken aktivt ved utvikling av nye produkter og forbedringer av de gamle.
I fjor høst sendte innkjøpssjefene i de tre store kjedene ut et felles brev til leverandørene der de uttrykker forventning om at fyllingsgraden (F-pak) skal være bedre enn gjennomsnittet i varegruppen ved nylanseringer i fremtiden. Det vil gi en positiv utvikling. Brevet hadde overskriften «Lufta ut av varestrømmen - sentralt for å redusere bransjens miljøbelastning». Statistikken er en oppfølging av dette.
«Emballasjen er merkeeiernes ansvar og vi ber om at optimering av
Gå til mediet- Vi har arbeidet med optimalisering i så mange år, og det har vært mye synsing om for mye luft i emballasjen. Nå har vi endelig fått et konkret verktøy som både leverandører og handel kan dra nytte av. Et gjennombrudd for optimaliserings-arbeidet, sier prosjektleder Roar Getz i DMF til Dagligvarehandelen.
Lufta ut av varestrømmen Bak DMF står alle kjedene, som samstemt oppfordrer leverandørene til å bruke statistikken aktivt ved utvikling av nye produkter og forbedringer av de gamle.
I fjor høst sendte innkjøpssjefene i de tre store kjedene ut et felles brev til leverandørene der de uttrykker forventning om at fyllingsgraden (F-pak) skal være bedre enn gjennomsnittet i varegruppen ved nylanseringer i fremtiden. Det vil gi en positiv utvikling. Brevet hadde overskriften «Lufta ut av varestrømmen - sentralt for å redusere bransjens miljøbelastning». Statistikken er en oppfølging av dette.
«Emballasjen er merkeeiernes ansvar og vi ber om at optimering av