Byggfakta
10.05.2016
2. februar i fjor kollapset sørgående Skjeggestad bru på E18 i Vestfold. Nå er Veidekke godt på vei med gjenoppbyggingen, og allerede til fellesferien håper Statens vegvesen at trafikken kan slippes over den nye brua..
Målet vårt er at trafikken skal gå som normalt over brua til feriestart. Vi har en dato for ferdigstillelse med entreprenøren Veidekke. Men trafikken må legges om i tillegg til at vi har litt annet avsluttende så noen endelig dato tør vi ikke gi, sier Arvid Veseth, prosjektleder i Statens vegvesen.
Det var 2. februar i fjor Skjeggestad bru, eller Mofjellbekken bru som brua heter i Statens vegvesen, ble landskjent etter at brua som tar den sørgående trafikken kollapset.
Brua står på kvikkleire, og det var utfyllings- og planeringsarbeid under brua som utløste raset.
DET HAR VÆRT en kort og effektiv prosess med å få en ny bru på plass.
- I fjor vår rev vi resten av den eksisterende brua minus fundamentet og en søyle nord på brua. Skanska startet opp stabiliseringsarbeid allerede en uke etter raset, slik at vi kan kunne legge en anleggsvei i skredområdet.
- Vi kunne da starte med stabilisering av grunnen hvor brua skal bygges opp. Det er satt et et stort antall kalk- og sementpeler.
Vi snakker om totalt 40.000 meter, hvorav de dypeste går 22 meter ned i grunnen.
Etter ferien i fjor kunne så Skanska sette ned nye stålkjern
Gå til medietDet var 2. februar i fjor Skjeggestad bru, eller Mofjellbekken bru som brua heter i Statens vegvesen, ble landskjent etter at brua som tar den sørgående trafikken kollapset.
Brua står på kvikkleire, og det var utfyllings- og planeringsarbeid under brua som utløste raset.
DET HAR VÆRT en kort og effektiv prosess med å få en ny bru på plass.
- I fjor vår rev vi resten av den eksisterende brua minus fundamentet og en søyle nord på brua. Skanska startet opp stabiliseringsarbeid allerede en uke etter raset, slik at vi kan kunne legge en anleggsvei i skredområdet.
- Vi kunne da starte med stabilisering av grunnen hvor brua skal bygges opp. Det er satt et et stort antall kalk- og sementpeler.
Vi snakker om totalt 40.000 meter, hvorav de dypeste går 22 meter ned i grunnen.
Etter ferien i fjor kunne så Skanska sette ned nye stålkjern