Bedre Skole
10.03.2017
Samarbeid, fast arbeidstid for lærere og innovativ læring er Elisabeth Palmgrens oppskrift når hun skal blåse liv i en helt ny skole.
Når kulturen ikke sitter i veggene, da må man plassere den på veggene. På glassveggene som skiller rommene i Teglverket skole i Oslo, står det slagord som «samarbeid», «kreativitet», «kunnskapsbygging». Spørsmålet er hvordan man får verdiene som er plassert på veggene til å bli verdier som ligger i veggene. Med andre ord, hvordan få slagord til å virke.
Jeg vet ikke om det er fordi jeg har møtt henne på en spesielt god dag, men rektor Elisabeth Palmgren ser definitivt ikke ut til å være av den slitne, utbrente og stressede typen. Hun er av den typen rektor som etter en kort samtale får deg til å tenke at det å være rektor må være ganske morsomt. Det er ikke alltid man får den følelsen når man snakker med rektorer. På vei gjennom gangene peker hun mot en lukket dør og flirer litt.
- Der har du rektors kontor, men det har jeg aldri brukt. Jeg foretrekker å sitte i åpent landskap sammen med resten av ledergruppen. Jeg har alltid jobbet på den måten, sier hun.
Teglverket skole er ganske ny, bare litt over ett år gammel. Bygget er nytt, lærerne er nesten alle nyansatt, bare en liten avdeling med spesialpedagoger har flyttet inn fra en annen skole. Da barneskoleelevene flyttet inn, hadde Elisabeth Palmgren hatt ett år på seg til å planlegge hva slags skole dette skulle bli. Selv om hun ikke har hatt noen rektorstilling tidligere, betrakter hun seg som erfaren innenfor ledelse. Hun har
Gå til medietJeg vet ikke om det er fordi jeg har møtt henne på en spesielt god dag, men rektor Elisabeth Palmgren ser definitivt ikke ut til å være av den slitne, utbrente og stressede typen. Hun er av den typen rektor som etter en kort samtale får deg til å tenke at det å være rektor må være ganske morsomt. Det er ikke alltid man får den følelsen når man snakker med rektorer. På vei gjennom gangene peker hun mot en lukket dør og flirer litt.
- Der har du rektors kontor, men det har jeg aldri brukt. Jeg foretrekker å sitte i åpent landskap sammen med resten av ledergruppen. Jeg har alltid jobbet på den måten, sier hun.
Teglverket skole er ganske ny, bare litt over ett år gammel. Bygget er nytt, lærerne er nesten alle nyansatt, bare en liten avdeling med spesialpedagoger har flyttet inn fra en annen skole. Da barneskoleelevene flyttet inn, hadde Elisabeth Palmgren hatt ett år på seg til å planlegge hva slags skole dette skulle bli. Selv om hun ikke har hatt noen rektorstilling tidligere, betrakter hun seg som erfaren innenfor ledelse. Hun har


































































































