AddToAny

Ny rapport: Reiser kritiske spørsmål rundt flere sider av barnehagelærerollen

Ny rapport: Reiser kritiske spørsmål rundt flere sider av barnehagelærerollen
I en 312 sider lang ny rapport har ekspertgruppen gått grundig inn i barnehagelærerens rolle.
Krav om at barnehagestyrere må ha mastergrad og barnehageeiere barnefaglig kompetanse, karakteren 3 i norsk for å komme inn på utdanningen og styrket pedagognorm er noen av forslagene.

I fjor sommer nedsatte regjeringen en ekspertgruppe for å skaffe et kunnskapsgrunnlag som gir innsikt i og en forståelse av barnehagelærerrollen.

Ekspertgruppen har sett på hva slags kunnskap som finnes på barnehageområdet, og særlig på forskning som har betydning for den videre utviklingen av barnehagelærerprofesjonen. Rapporten ser også på ledelse og styring i barnehagesektoren, på profesjonell yrkesutøvelse og på barnehagelærerutdanningen.

Les hele rapporten her.

Både givende og overveldende

- Vi har gjort mye for å styrke kvaliteten i barnehagen. Vi har fastsatt en bemanningsnorm med klare krav til antall voksne i barnehagen. Vi har mål om flere barnehagelærere med masterkompetanse og satser på kompetansetiltak som løfter hele personalet. Vi har også fastsatt en ny rammeplan som bidrar til å tydeliggjøre hvilke forpliktelser barnehagen og personalet har for at barna skal bli godt ivaretatt. Nå skal vi sette oss grundig inn i rapporten fra utvalget og ta med oss innspillene i det videre arbeidet med å heve kvaliteten i barnehagen, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H), som i dag fikk overlevert rapporten fra leder for ekspertgruppa Kjetil Børhaug.

FAKTA Ekspertgruppens mandat

I fjor sommer nedsatte regjeringen en ekspertgruppe som har fått i oppdrag å beskrive, tydeliggjøre og analysere hvordan barnehagelærerrollen utøves, både i det pedagogiske arbeidet med barna og i ledelse og veiledning av de andre ansatte i barnehagen.

Gruppen skal også gi råd om hvordan profesjonen og utdanning kan videreutvikles for å sikre høy kvalitet i fremtidens barnehager.

Gruppen skal skaffe et kunnskapsgrunnlag som øker forståelsen for barnehagelærerens rolle og profesjonsfellesskap. Også styrerens rolle og betydning for det pedagogiske arbeidet vil bli vurdert.

- Ekspertgruppen som har jobbet med barnehagelærerrollen har sett det som en hovedoppgave å synliggjøre barnehagelæreren. Det har vært en givende og overveldende oppgave. Givende fordi barnehagelæreren er viktig, overveldende fordi kunnskapstilfanget er så mangfoldig i metoder og begrepsbruk og fordi mye av det som skrives om barnehagelærerne er normativt. Å yte rettferdighet til alle bidrag og å sette det sammen i en konsistent analyse er krevende, og måten vi har gjort det på kan helt sikkert kritiseres. Det er også som det skal være, en slik tekst er et steg på veien, skriver ekspertutvalget i sin innledning.

Rapporten er omfattende, på i alt 312 sider, går bredt ut - og reiser samtidig en rekke kritiske spørsmål.

- Pedagognormen må styrkes

Ekspertgruppen peker på pedagognormen og at den har reist spørsmål om hierarkiet i barnehagen:

- Pedagognormen ikke bare er en norm om forholdstall. Det er også en norm om at en pedagogisk leder skal være leder for og ha ansvar for en definert gruppe barn og for de assistenter og fagarbeidere og andre som er involvert i arbeidet med disse barna. Klargjøring av hvem som har ansvaret for de ulike barna

Les mer

Flere saker fra barnehage.no

Mange barnehageansatte unnlater å samtale med barn om voldserfaringer. Konsekvenser er at barn ikke får nødvendig hjelp tidsnok. Ansattes handlingskompetanse spiller en avgjørende rolle.
article_web barnehage.no 10.12.2018
Kautokeino kommune vil slå sammen en av barnehagene sine med skolen, og etter hvert slå sammen de andre. I 2018 gikk kommunen til topps på området barnehager i kommunebarometeret.
article_web barnehage.no 07.12.2018
Flere nye temaer er tatt med, og for første gang inneholder retningslinjen også refleksjonsspørsmål. Torsdag formiddag ble Nasjonal faglig retningslinje for mat og måltider i barnehagen lagt frem på Høyre hus i Oslo.
article_web barnehage.no 06.12.2018
- Nå skal vi lese, analysere og også diskutere den med partene i sektoren, slik at vi kan bli enige om veien, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner om den nye rapporten om barnehagelærerrollen som ble lagt frem onsdag formiddag.
article_web barnehage.no 05.12.2018
Robert Ullmann og Steffen Handal har lest rapporten om barnehagelærerrollen, og kom med sine synspunkter på hva ekspertutvalget la fram i dag. I dag ble den grundige gjennomgangen av barnehagelærerens rolle lagt fram.
article_web barnehage.no 05.12.2018

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt