
Våre analyser viser at en ny passasjeravhengig finansiering av kollektivtransporten i de største byene vil øke mulighetene for at byene kan nå nullvekstmålet, uten at staten skal styre den lokale virkemiddelbruken, skriver artikkelforfatterne. Foto: Ruter. /"Det er mye diskusjon om revidering av Oslopakke 3 og nye bymiljøavtaler i de største byene, men ingen av disse avtalene tar inn over seg det enorme behovet for økte tilskudd til kollektivtransporten hvis nullvekstmålet skal nås/", skriver artikkelforfatterne.
Urbanet Analyse har på oppdrag fra Samferdselsdepartementet utredet ulike nye modeller for å finansiere drift av lokal kollektivtransport i Norge.
Nullvekstmålet for biltrafikken i de største byene forutsetter en kraftig økning i antall kollektivreiser og tilhørende tilskuddsbehov. I tillegg har utgiftsnivået økt kraftig de seneste årene, noe som legger press på lokale budsjetter.
Målsettingen har vært å utvikle en modell som sikrer tilstrekkelig finansiering av drift av kollektivtransporten i de st�