Målet er å styrke deltakelse og inkludering for funksjonshemmede studenter.
Alle NTNU-studenter mottar i disse dager e-post om programmet.
Ambassadørprogrammet skal skapes av og for studenter med funksjonsnedsettelse, forklarer Anita Blakstad Bjørnerås, ph.d-kandidat ved Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap, Fakultet for medisin og helsevitenskap ved NTNU.
Nyskapende prosjekt
Gjennom å samle, synliggjøre og dele kunnskap om det som fungerer godt og det som ikke fungerer, blir ambassadørene en ressurs om skal bidra til å bedre studieforholdene for seg selv og andre studenter med funksjonsnedsettelse.
Ambassadørprogrammet er del av forskningsprosjektet Inkludering i høyere utdanning, og er et samarbeid mellom Institutt for psykisk helse og Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap.
Prosjektet er nyskapende. Det er støttet av Norges forskningsråd og er plassert i en såkalt innovasjonskategori.
- Studentene skal spille en sentral og aktiv rolle i et initiativ som handler om dem selv. Som ambassadør er du en representant for noe, sier Bjørnerås.
- Studenter med funksjonsnedsettelse har en spesialkompetanse. Mange sitter på viktige erfaringer, både om det som ikke fungerer og om det som fungerer, og den kompetansen er det viktig å lø