Av: Harald Furre (H), ordfører i Kristiansand 04.12.2017
Kvaliteten i barnehagene er satt på agendaen. Det er på tide. Barna i mange barnehager er for lite aktive og samspillet mellom voksne og barn er ikke godt nok, konkluderer forskningsprosjektet «Blikk for barn». Skole-Norge sliter også med at kvaliteten i skolen varierer for mye. Barn lærer ikke like mye i alle klasser, eller ved alle skoler. Foreldrebakgrunnen er ikke den eneste forklaringen.
Nå kappes politiske partier, statlige etater og fagforeninger om å foreslå løsninger på problemet. Den enkleste løsningen er å lage normer for bemanningskrav, men det enkleste er ikke alltid det beste. Det er ingen én-til-én sammenheng mellom bemanning og resultater.
Det finnes flere måter å kaste penger etter problemene på. Arbeiderpartiet har programfestet en norm for hvor mange elever det skal være per lærer i skolen. Utdanningsforbundet støtter dette. Kunnskapsdepartementet har